تا امروز بیشتر کاراكترهايى که معرفی شده اند، لهجه و لباس هاى فقيرانه؛ پای ثابتی داشته و هم اكنون نيز این روند ادامه دارد

اشاره :‌
شاید واژه «پادکست» را بارها در محافل مختلف شنیده اید اما عملاً در جستجو برای یافتن پادکست ها ناموفق بوده باشید، در روزهای اخیر با رشد امکاناتی که شبکه اجتماعی تلگرام در اختیار کاربران داده، شاهد افزایش تولید محتوای صوتی و پیدایش رقیبی پوششی برای پر شدن خلاء پادکست های اینترنتی هستیم. موضوع طنز در سایه ی فقدان جایگاه واقعی آن در جامعه و به خصوص در رسانه های رسمی، فرصتی ارزشمند در اختیار مستعدان قرار داده و بستر تلگرام توانسته چهره های جدیدی را در این حوزه معرفی نماید.

«خلیل بحران» یکی از شخصیت های طناز تبریزی ها بوده که به گفته «محمد پورعبداله فرشباف» خالق آن ، ماحصل تولد و توسعه شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام است که در سال اخیر توانسته نظر جمع کثیری از دوستداران طنز اجتماعی را به خود جلب نموده و توانسته به آثارش را به سمع و نظر بیش از یک میلیون کاربر برساند.

خالق شخصیت «خلیل بحران» در نشست خبری خود که در کافه چیمو برگزار گردید، درباره سیر تولد تا به محبوبیت رسیدن این شخصیت سخن گفته و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

زلزله آغاز تولد «خلیل بحران»

محمد پورعبداله فرشباف با بیان اینکه کاراکتر خلیل بحران ذاتاً تبریزی هست و برخی از تکیه کلام های خاص او را فقط آذربایجانی ها درک می کنند؛ اظهار داشت: اولین فایل صوتی خلیل بحران با موضوع زلزله تهیه شد،‌ اما قرار نبود در فضای مجازی بصورت وسیع منتشر شود که با هدایت پیام توسط کاربران و نشر آن در یکی از کانال های پرمخاطب، با اقبال گسترده ی عمومی مواجه شدیم.

وی با رد برجسته سازی نام «خلیل ساعی مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی» در کاراکتر «خلیل بحران»،‌ مسائل مطرح شده را صرفاً شباهت نام ذکر عنوان کرده و افزود: محتوایی که در قالب خلیل بحران تولید می شود ماحصل سال ها حضور در جلسات اداری بوده است با این حال هیچگاه درصدد تحت تاثیر قراردادن مدیریت بحران استانداری نبوده ایم.

پورعبداله فرشباف در جواب به سوال خبرنگاری که از وی خواسته بود در کاراکتر خلیل بحران از زبان فارسی و مسائل ملی نیز بهره جوید؛‌ گفت: برای پرداخت به مسائل کلان ملی باید کاراکتری جدید همراه خلیل بحران تعریف کنیم و این امکان وجود دارد که در آینده بصورت موردی تصمیماتی را در تولید محتواهای خود داشته باشیم.

این هنرمند تبریزی افزود: تصور اولیه بنده این بود که خلیل بحران به احتمال زیاد فقط در تبریز مطرح شود و براى سایر شهرستان ها خوش آیند نباشد اما در عمل دیدیم که تصورم اشتباه بود از تهران نیز ترک زبانان ساکن آن شهر از ما حمایت و استقبال مى کنند.

از وبلاگ تا گرام ها

محمد پورعبداله فرشباف در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت و تاثیرگذاری فضای مجازی گفت :‌ پیش از فیلترشدن تلگرام تا یک میلیون بازدید از کارهایمان داشتیم و موضوع های کشتى سانچى ، ولنتاین و دریاچه ارومیه جز موفق ترین های ما بود و همه اینها در حالی شکل می گیرد که تا ١٠ سال قبل چنین چیزى را متصور نمی شدیم چرا که در آن زمان فقط وبلاگ ها حضور داشتند و یکه تازی می کردند و خبری از این حجم از مخاطب کنونى نبود.

وی افزود: وقتى فضاى تلگرام به وجود آمد و تیم ما از سال گذشته فعال شد، تا ویس (فایل صوتی) را در تلگرام می گذاریم؛ در کمتر از ٣٠ ثانیه ۴ هزار بازدید کننده پیدا می کند و این امر ما را بر آن داشت تا صفحه ای در اینستاگرام نیز راه اندازی نماییم.

خالق خلیل بحران درباره تدبیرهای او برای دوران پس از فیلترشدن گسترده شبکه های اجتماعی؛ خاطرنشان ساخت: شبکه هاى اجتماعى اگر فیلترشوند به کمک موتورهاى جستجو میتوانیم با کمک هشتگها(#) مخاطبانمان را برگردانیم و به فیلتر شدن زیاد فکر نمی کنیم.

درخواست اجرای استندآپ کمدی

وی با اشاره به گستره مخاطبان این شخصیت طناز اظهار داشت : از خارج از کشور نیز مخاطب داریم و حتی از کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا اعلام آمادگی کرده اند تا زمینه ی لازم برای اجرای استندآپ کمدی را فراهم کنند که در مورد آمریکا بایستی گفت بنا به شرایطى که ترامپ ایجاد کرده ورود به آمریکا با سختى هایى همراه است.

ظهور خلیل در بحران

محمد پورعبداله فرشباف دوره یِ زمانیِ فعالیت «خلیل بحران» را در مواقع بحران دانسته و یادآور شد: در این شخصیت به لحاظ اینکه سردبیر، مدیرکل، معاون و همه کاره منم ، در تلاشم به جای لحاظ کردن نظم در انتشارها از برخورد کلیشه ای با موضوع های مختلف روزمره خودداری کنم و کیفیت را فدای کمیت و زمان ننموده و فقط در مواقعی که رویدادهای پراهمیت و بحرانی به وجود آید، به طنز پردازی اقدام نمایم.

وی دلیل عدم پرداخت به موضوع قطع درختان جنگل های قره داغ را پیگیری جدی مردم و مسئولان دانسته و بر عدم رضایت شخصی در تولید محتوای طنز در این موضوع عنوان کرد.

دغدغه های ذهنی خلیل بحران

فرشباف در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار گلایه از تولیدات طنز اهانت آمیز و نژادپرستانه خاطرنشان ساخت: تولید طنز با ویژگى هاى آذربایجان همواره براى من دغدغه بود و طنزهایی که از ١۵ سال گذشته؛ آغاز شد؛‌ در ادامه راه عده ای خواسته یا ناخواسته وجهه ی نژادپرستى و تمسخر مناطق خاص را تولید و به همین شکل تمسخر را در قالب طنز رواج دادند.

او ادامه داد:‌ در رسانه هاى آزاد با همه شوخى مى کنند اما تابه امروز در بیشتر کاراکترهایى که معرفی شده لهجه و لباس هاى فقیرانه پای ثابتی داشته و هم اکنون نیز ادامه دارد در حالی که مخاطبان ما باسواد هستند و همواره با هوشمندی به دقت رویدادها توجه دارند که به همین منظور ما استفاده از لهجه تبریز را که زبان معیار بوده و کسی نسبت به آن گارد نمی گیرد را در دستور کار خود قرار دادیم.

شوخی های بی ادبانه

خالق «خلیل بحران» در جواب به انتقاداتی که از او درباره ی استفاده از واژه های بی تربیتانه در طنزهایش شد،‌ گفت: شوخی های دو پهلویی که می شود اگر مخاطب با دید بی تربیتانه به موضوع نگاه کند متوجه آن می شود و در غیر این صورت رد می شود. بطور مثال وقتی اطوکشی را ذکر می کنیم فردی که نمی داند چیست از آن رد می شود و جنبه بدآموزی چندانی ندارد.

احتمال عمل زیبایی «خلیل بحران»

فرشباف درباره عروسک «خلیل بحران» اظهارداشت: شخصیت ما با صوت متولد شد و اگر تلگرام و اینستاگرام نبودند امکان تجلی «خلیل بحران» میسر نمی شد با این حال عروسک را خلق کردیم با آسیب هایى جدید مواجه شدیم چرا که هر فرد در ذهن خود تصور خاصى از «خلیل بحران» داشت و این تصور برای هر شخص منحصر به فرد بود اما احتمالاً‌ در آینده کاراکترما به عمل زیبایی برود.

آشنایی با خطوط قرمز

این هنرمند آذربایجان شرقی در ادامه به تجربیات شخصی خود از فعالیت در صدا و سیما مرکز تبریز سخن گفته و افزود: خطوط را مى شناسم و مراقب این خطوط هستم و سعى میکنم با عناوین ساختگى به مسائل ورود پیدا کنم ناگفته نماند که با این کاراکتر خطوط قرمز را جابه جا کرده ایم «حاج حسن» اشاره مستقیم به رئیس جمهور است که پیامد خاصی تا به امروز برای ما نداشته است.

پیامد های اداری برای خلیل بحران

وی در پاسخ به سوال «خبرنگار توران» که از وی درباره پیامدهای ناشی از اجرای طنزهایش پرسید؛ با بیان اینکه تا به امروز تهدید به شکایت نشده،‌ افزود: اخیراً یکی از مسئولان زنگ زده و گفته با ما کارى نداشته باش جبران میکنیم یا گاهاً پس از تولید طنزهایمان دیده ایم که بادمجان دور قاب چین های ادارات علیه ما دست به کار شده اند و مسئولان آنها کلاً از اقدامات خودسرانه ی زیر مجموعه های خود خبری نداشته اند! ودر بیشتر مواقع ضمن تقدیر با واسطه و بی واسطه گفته اند که این ماجراها برای شما جوک است و برای ما خاطره!

فرشباف تفاوت خلیل بحران و سایر کاراکترهای محلی شبکه های اجتماعی را در تولید طنز با مضامین اداری – اجتماعی عنوان کرده و یادآورشد: صراحت این کاراکتر و حوزه ى ورود آن این شخصیت را از سایر شخصیت های طنز مطرح متمایز می کند و به هیچ عنوان سیاسی نیستیم با این حال چون دامنه مسائل اجتماعى را کوتاه کرده اند همه چیز سیاسى مى شود.

وی درباره مخاطبان «خلیل بحران» نیز گفت : مخاطب ما از ۶ تا ٩٠ ساله است، از شهرى و روستایى و باسواد و بى سواد داخل و خارج از کشور هم مخاطب داشته ایم و از طرف دیگر افرادى که درگیرى مسائل ادارى هستند و عموم مردم را نیز در برگیر مى گیرد و نیاز همه را به نوعى دربرمى گیرد خوراک به همه داریم و مخاطب را وسیع مى گیریم و نسل هایى که متفاوت هستند و واژه هاى متنوعى دارند.

فرشباف درباره آینده خلیل بحران تصریح کرد : به زودی همایش طنزی را به صورت استندآپ کمدى اجرا خواهیم کرد و با جذب اسپانسر سعی میکنیم هزینه بلیت ها را کاهش دهیم.

رنجش ها و گلایه ها

این هنرمند آذربایجان شرقی در پایان چالش های اجتماعی خود را از سوی برخی در عدم رعایت مرزهای خلیل بحران و خودش دانسته و خاطرنشان ساخت :‌ برخی از مردم مرزی بین هاشم چاووشی و هاشم آقای بازیگر هندوانه شب چله قائل نیستند ؛‌ رحمان مفاتحی را خیلی ها امروز هم با شخصیت هوشی می شناسند در مورد من نیز باید گفت بارها با چالش های متعددی مواجه شده ام و حتی در حرم امام رضا (ع) هم گفته اند که «خلیل آقا خاطرت رو خیلی میخواییم!» و این نوع اظهار محبت ها گاهی اذیت برانگیز می شود.

  • نویسنده : سیدهادی شاطرموسوی
  • منبع خبر : اختصاصی توران