مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: عملیات اجرایی سد «قیز قلعه سی» واقع در نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان حداکثر تا ۲ ماه دیگر به پایان می رسد و به زودی افتتاح می شود.

یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: حدود یک ماه آینده بهره برداری غیررسمی از این سد که بزرگترین سد بین ایران و جمهوری آذربایجان است، آغاز می شود تا برای افتتاح رسمی آماده شود.

وی با بیان اینکه با احداث سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه ارس توان تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب فراهم می شود، سهم هر کدام از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان را ۵۰ درصد اعلام کرد.

وی حجم و ظرفیت مخزن سد مزبور را ۶۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد که در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین و ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز با هزینه و سرمایه گذاری ایران ساخته شده است.

غفارزاده با اشاره به اینکه این سد اراضی کشاورزی و باغی استان آذربایجان شرقی و اردبیل را به صورت آبیاری پیشرفته زیر پوشش قرار خواهد داد، اضافه کرد: عملیات ساخت این سد بزرگ و مهم از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است.

وی طول تاج سد قیز قلعه سی را ۸۴۳ متر، ارتفاع از پی را ۳۷ متر اعلام کرد که توان آبرسانی زیر فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار را خواهد داشت.

غفارزاده ادامه داد: با ساخت نیروگاه در محل سد سالانه ۴۰ مگاوات برق تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشور کمک می کند.

وی میزان اشتغال زایی سد قیزقلعه سی در حوزه های کشاورزی، خدماتی و نیرو را ۸۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرد.