مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: با پیگیری این مجموعه و دستورات ویژه معاونت امور عمرانی استانداری در زمان حاضر مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز متوقف شده است.

شهنام اشتری در جمع تعدادی از اعضای تشکل های مرمی و دوستداران محیط زیست تبریز، یکی از راهکارهای مهم و اصلی جلوگیری از انتشار گازهای متصاعد از نیروگاه تبریز را نصب فیلترهای مجهز اعلام و اظهار کرد: ما بارها به این موضوع و نصب فیلترینگ نیروگاه تاکید کرده و حتی پرونده قضایی نیز در این رابطه تشکیل داده و به طور جدی پیگیر مساله بوده ایم، چون ما در کنار مردم و همچون دوستداران محیط زیست یکی از مطالبه گران محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: بر همین مبنا در روزه های گذشته و به محض اینکه شاخص های آلایندگی هوا در کلانشهر تبریز از حد مجاز استاندارد عبور کرد، با پیگیری معاونت عمرانی استانداری نسبت به قطع یکی از واحدهای مازوت سوزی نیروگاه اقدام و بلافاصله سوخت آن به گاز تبدیل شد و در روزهای اخیر نیز با توجه به آب و هوای مناسب استان و افزایش دما با پیگیری های مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و با همکاری شرکت گاز هر ۲ واحد نیروگاه حرارتی تبریز گاز سوز شده است.

اشتری با تایید عدم ارائه اطلاعات دقیق توسط ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تبریز، یادآور شد: به دلیل نقص فنی در این دستگاه ها مشکلاتی بروز کرده است که جهت بازسازی و رفع نواقص آنها سعی داریم نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

وی با اشاره به نقش نظارتی و حاکمیتی حفاظت محیط زیست در حوزه های محوله، اظهار کرد: ما با جدیت و به طور شبانه روزی عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی و نیز استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز را رصد می کنیم.

اشتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی و به استناد قانون هوای پاک متولی و پیگیر امور مرتبط است و ۲۳ دستگاه دیگر نیز در قبال اجرای قوانین هوای پاک تکلیف قانونی دارند.

وی منابع آلاینده کلان شهرها را منابع ساکن و یا متحرک عنوان کرد و گفت: طبق مطالعاتی که حدود ۱۲ سال قبل توسط کنسرسیوم دانشگاههای تهران، تبریز و شیراز و بقیه دانشگاههای جامع صورت گرفته است، بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تبریز متاثر از ترافیک و ۱۵ درصد متاثر از منابع ساکن است البته با فرض اینکه نیروگاه گازسوز باشد و در صورتی که مازوت سوزی کند، شاخص های PM۵/۲ و گوگرد افزایش خواهد یافت.

اشتری ادامه داد: هرچند امروز با ارتقای دانش فنی می توانیم در مقابله با آلایندگی های محیط زیستی مقابله کنیم، اما این گونه نیست که احتراق ناقص خودروها و سوخت های غیر استاندارد واحدهای صنعتی تنها عامل آلودگی هوا باشند، بلکه باید به رویکرد فرهنگی و اجتماعی هم توجه زیادی شود.

به گفته وی کاهش و صرفه جویی در مصرف سوخت گاز در مصارف عمومی می تواند بخش عمده ای از مسائل و دغدغه های محیط زیستی را حل کند.