معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه تا قبل از دولت سیزدهم ۵۷۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، گفت: در ۲ سال فعالیت این دولت ۲۲۱ سالن سینما به ناوگان سینمایی کشور اضافه شد و تا ۲ سال آینده نیز تعداد سالن های سینما به یک هزار سالن افزایش می یابد.

«محمد خزاعی» شامگاه دوشنبه در مراسم دومین جشن مهر سینمای ایران و تجلیل از اساتید و فعالان عرصه فیلم و سینمای آذربایجان شرقی در مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز افزود: در دولت سیزدهم به حوزه فرهنگی هنری به ویژه سینما توجه ویژه ای شده است و روز گذشته ۲۲۱ امین سالن سینمای کشور در شهرستان محروم چاراویماق این استان به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: شهرستان چاراویماق با حدود ۳۲ هزار نفر جمعیت و شهر قره آغاج با حدود هفت هزار نفر جمعیت در سایه توجه دولت سیزدهم صاحب سینما شد و این موضوع ناشی سیاست تمرکززدایی از مرکز و توجه به استان ها و شهرستان های از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

رییس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه جشن مهر سینمای ایران در این دولت سیزدهم شکل گرفته است، گفت: به بهانه این جشن، اتفاق های خوبی در سراسر کشور شکل می گیرد و هر سال در این جشن یاد هنرمندان استانی گرامی داشته شده و از فعالان این حوزه تجلیل می شود.

خزاعی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم امکانات و تجهیزات در پایتخت و کلانشهرها متمرکز بود، ادامه داد: با این وضعیت به هنرمندان شهرستان ها توجه زیادی نمی شد ولی در دولت سیزدهم تلاش شده تا امکانات سینمایی در زمینه های اعتبار، تجهیزات و مراسم ها به استان ها سوق داده شود.

وی با اشاره به طراحی ۱۴ اقدام اساسی در سازمان سینمایی کشور، یادآور شد: این برنامه ها در حوزه های مختلف زیرساخت، رفاهی، تولید و تجهیزات به استان ها ابلاغ خواهد شد و هنرمندان و فعالان این حوزه می توانند از این برنامه ها بهره مند شوند.

هنرمندان فاقد مسکن، صاحب مسکن می شوند

رییس سازمان سینمایی کشور گفت: یکی از این اقدامات در زمینه رفاهی مربوط به بخش مسکن هنرمندان است که بر اساس آن لیست هنرمندان فاقد مسکن تهیه شده و با تصویب در شورای عالی سینمای کشور در نیمه دوم سال مکان های واگذاری زمین به هنرمندان کشور شناسایی و عملیات احداث واحدهای مسکونی برای آنان آغاز می شود تا دغدغه هنرمندان فاقد مسکن رفع شود.

خزاعی با بیان اینکه بازنشستگی از دغدغه های هنرمندان کشور است، ادامه داد: با توجه به اینکه هنرمندان با حقوق ها و بیمه بسیار پایین بازنشسته می شدند، در این زمینه با سازمان تامین اجتماعی جلسات مختلفی برگزار شده و در صورت تصویب در شورای عالی تامین اجتماعی، هنرمندان سینما و سایر هنرمندان می توانند در چهار، پنج سال آخر دوران فعالیت خود، خودشان بیمه های خود را ارتقا داده و با حقوق بیشتری بازنشسته شوند.

وی اختصاص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از سوی شورای عالی سینما در حوزه تجهیزات به استان ها را از دیگر حمایت های دولت سیزدهم از استان ها اعلام و اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه انجام شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون اجرایی رییس جمهور، این تجهیزات در نیمه دوم سال جاری به استان ها اختصاص می یابد.

رییس سازمان سینمایی کشور گفت: آیین نامه سینمای بومی و استانی مبتنی بر تهیه کننده و کارگردانی استانی و بر اساس استفاده از ظرفیت های بومی و دغدغه های استانی تهیه و ابلاغ شده است.

خزاعی، با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای آن نیز در حال تصویب است، افزود: با راه اندازی سینمای بومی بسیاری از دغدغه های سینماگران استانی رفع می شود و خواهند توانست در عرصه های تهیه کنندگی و کارگردانی در استان ها فعالیت کنند.

وی با اشاره به برگزاری چندین جشنواره از جمله جشنواره اقوام در تبریز در آینده، اظهار کرد: امید است جشنواره فیلم تبریز نیز امسال در این شهر احیا شود تا مبنایی برای شناسایی استعدادهای برتر باشد.