نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان اقتصادی « بریکس» گفت: برکات و اثرات عضویت ایران در این سازمان در آینده نه چندان دور در اقتصاد کشور نمایان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز افزود: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های شانگهای و بریکس تاریخ ساز و مهم بوده و موجب بهت و حیرت بسیاری از تحلیل گران شد.
وی اظهار کرد: تحلیل گران اقتصادی فکر نمی کردند که ایران بتواند از این مسیر عبور کرده و در این سازمان های معتبر جهانی عضو شود.
خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه مردم ایران با وجود فشارها، تحریم ها، تهدیدها و کمبودها ایستادگی کرده و شرافت و کرامت خود را به دشمن نفروختند، گفت: در سایه استقامت مردم، اکنون جمهوری اسلامی ایران سرافرازانه در جایگاه حقیقی خود در دنیا ایستاده است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، با تاکید بر اینکه باید امیدوار بود که ایران با سرعت و قدرت جایگاه حقیقی خود را در دنیا پیدا خواهد کرد، ادامه داد: عضویت ایران در بریکس را نباید دست کم گرفت و الان باید از سران کاخ سفید پرسید که کدام الان کدام یک از کشورهای ایران، آمریکا یا رژیم صهیونیستی در دنیا منزوی است؟
وی با خداقوت به آیت الله رئیسی، یادآور شد: رییس جمهور در مدت ۲ سال گذشته ۱۹ سفر خارجی داشته و ۱۴ تن از سران کشورهای مختلف به ایران آمده اند، که این حاکی از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است.

تمام همت شهیدان رجایی و باهنر رفع مشکلات مردم بود
امام جمعه تبریز با گرامیداشت هفته دولت، گفت: هفته دولت برای گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان ۲ اسوه خدمت گزاری و تواضع و ۲ انسان مخلص نام گذاری شده است.
حجت الاسلام آل هاشم، افزود: تمام همت شهیدان رجایی و باهنر برای رفع مشکلات مردم و استفاده از نیروهای جوان برای پیشرفت کشور بود و این شهیدان در مدت کوتاه ریاست جمهوری و نخست وزیری برای رسیدگی به مستمندان و محرومان جامعه تلاش کردند.
وی اظهار کرد: این شهیدان انسان های مکتبی و انقلابی بودند که تا ابد در ذهن امت اسلامی زنده و جاودان خواهند ماند زیرا آن ها در ایمان و عمل صالح گوی سبقت را از دیگران ربوده بودند.
خطیب نماز جمعه تبریز با قدردانی از دولت خدمتگزار سیزدهم، گفت: ایت الله رئیسی و دولتمردان برای خدمت به مردم از صبح تا شب کار می کنند و از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور سفر می کنند.
حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: در شرایطی که دشمنان با حملات بی سابقه برای سیاه نمایی وایجاد ناامیدی در کشور تلاش می کنند باید اقدامات انجام شده دولت به مردم تبیین شود.
وی نقش رسانه های متعهد و منصف در تبیین عملکرد دولت را بسیار پررنگ دانست و یادآور شد: رسانه ها باید با اطلاع رسانی به موقع اقدامات دولتمردان، روح امید و امیدواری را در جامعه زنده نگه دارند.
امام جمعه تبریز با اشاره به اقدامات دولت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، صنعت دفاعی، تولیدی، فرهنگی و اجتماعی، گفت: این اقدامات باید به مردم تبیین شود تا آنان به این باور برسند که دولتمردان در حال تلاش برای پیشرفت کشور هستند.
حجت الاسلام آل هاشم، با قدردانی از تلاش دولتمردان برای خدمتگزاری به مردم، افزود: خدمات دولت روز به روز اثرگذاری بیشتری در جامعه دارد.
وی با اشاره به دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با فرماندهان سپاه، یاداور شد: ایشان در این دیدار پیدایش، رشد و بالندگی و عملکرد سپاه در ابعاد مردمی، خدماتی و سازندگی را منحصر به فرد و ابتکار آمیز اعلام کردند.
خطیب نماز جمعه تبریز گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند که سپاه بزرگترین سازمان ضدتروریستی و مبارزه با بحران بوده و عامل شکست بازتکرار کودتای ۲۸ مرداد است.
حجت الاسلام آل‌هاشم، با بیان اینکه حذف گزینه روی میز از زبان دشمن ناشی از قدرت سپاه و نیروهای مسلح است، ادامه داد: در زمان کنونی علاوه بر تاثیرات فرامرزی سپاه، اثرگذاری زیادی در فضای عمومی کشور و جذب جوانان دارد.
وی با اشاره به مشکل کمبود آب و برق در تبریز، یادآور شد: اگرچه این بحران امسال نسبت به سال قبل به خوبی مدیریت شده است و مثل گذشته گسترده نیست ولی قطعی موردی برق و آب موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
امام جمعه تبریز گفت: بحران انرژی و آب واقعی بوده و هنر واقعی مدیریت بحران‌ها و کمبودها است و باید مسوولان این بحران ها را مدیریت کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

حجت الاسلام ال هاشم، همچنین با اشاره به بحران دریاچه ارومیه، افزود: این بحران باید به مساله ملی تبدیل شود زیرا آیت الله رئیسی نیز در نشست خبری پایان سفر دور اول به تبریز نیز مساله دریاچه ارومیه را کشوری اعلام کرد
وی با تاکید بر اینکه مساله دریاچه ارومیه تنها نباید در سطح استان و منطقه پیگیری شود، اظهار کرد: این مساله ملی و فراملی بوده و دولت باید با خیز بزرگ‌، تمام توان ملی خود را پای کار بیاورد تا بلکه این دریاچه به روزهای عادی خود برگردد.
نماینده ولی‌فقیه در اذربایجان شرقی از آیت الله رئیسی خواست تا مساله دریاچه ارومیه را در اولویت دولت قرار دهد.
حجت الاسلام آل هاشم، با تاکید بر اینکه یک مساله زیست محیطی نباید به اغراض سیاسی تبدیل شود به مسوولان ذیربط توصیه کرد با مردم سخن بگویند زیرا مردم تغییرات اقلیمی و کم بارشی را با تمام وجود حس می‌کنند.
هر کس عشق به ایران دارد، در انتخابات پیش رو شرکت کند
امام جمعه تبریز با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اواخر امسال، گفت: هر کس خود را ایرانی می‌داند و عشق به ایران دارد، باید در این انتخاب شرکت کند.
حجت الاسلام ال هاشم، با بیان اینکه هر کس اگر هم مذهبی نباشد، باید در انتخابات شرکت کند، افزود: مردم با حضور در انتخابات نشان خواهند داد که در روزهای حساس اختلافات و نارضایتی را کنار می گذارند.

همچنین به مناسبت هفته دولت میزهای خدمت ادارات پررونق تر و کامل تر از هفته های قبل در محل مصلی برپا شد و شخص استاندار آذربایجان شرقی برای رسیدگی به درخواست ها و مشکلات مردم در محل حاضر بود.