رئیس جمهور با بیان اینکه طرح جامع احیای دریاچه تهیه شده است و اجرای تونل کانی سیب بخشی از طرح بود، گفت: باید کارهای دیگری انجام شود و احیای آن به قوت دنبال می‌شود.

آیت اله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان سفر خود به اذربایجان شرقی به کار شبانه روزی برای احیای دریاچه اشاره کرد و گفت: این طرح فازهای بعدی دارد و امیدوارم سال آینده شاهد بهره برداری از فاز بعدی باشیم .
وی با تاکید بر اینکه کار احیای دریاچه ارومیه رها نمی شود، گفت: زنده نگه داشتن امید اصل است و حرکت دولت باید ایجا امید و رفع مشکلات مردم باشد.
رئیس جمهور سفر به آذربایجان شرقی را متفاوت دانست و گفت: امیدوارم در سفرهای بعدی به شهرستان های بیشتری سفر کنم .
وی خاطرنشان کرد: در دور اول سفرهای استانی نیازهای فوری را بررسی کردیم و نیمی از مصوبات سفر به آذربایجان شرقی اجرا شده و بقیه در حال اجراست .

آیت اله رئیسی با اشاره به اینکه امروز مسیر جدید راه آهن تبریز – تهران بهره برداری شد و خانواده شهدا عازم مشهد شدند، آبرسانی به میانه را یکی دیگر از طرح های مهم این استان عنوان کرد و گفت: این طرح پس از ۲۰ سال بهره برداری شد و آب گوارا با اجرای ۴۹ کیلومتر خط و تصفیه خانه به میانه رسید .

وی با اعلام اینکه بیش از ۲۰۰ روستای استان آبرسانی شد، گفت: تلاش در بخش های مختلف استان ادامه دارد و کار به سامان رسیدن طرح های نیمه تمام برای مردم منطقه از جمله دریاچه ارومیه امید بخش است .
وی رفع بیکاری را از اولویت های دولت عنوان کرد و گفت: هر چند برخی واحدهای تولیدی استان نیاز به کارگر دارند ولی در زمینه اشتغال تحصیل کرده ها نیاز به کار بیشتری است .
رئیس جمهور با بیان اینکه در اجتماعات استان نشانه های امیدواری مردم را شاهد بودم، از اصحاب رسانه خواست در تبیین شرایط موجود و ایجاد امید و همچنان بیان تاخیر در اجرای طرح ها نقش خود را ایفا کنند و کمک حال دولت باشند.
به میزان تولید ۲ دولت گذشته تولید برق داشتیم
رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای شروع کار دولت با ناترازی برق مواجه بودیم و در این مدت هفت هزار مگاوات برق تولید و به شبکه تزریق شد، گفت: همچنان ۱۵ هزار مگاوات کم داریم و باید تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش یابد.
وی با بیان اینکه صنایع باید پیشقدم شده و برق تولید کنند، گفت: برق خانگی باید از صنعت جدا شود .
وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی تولید ۱۵۰۰ مگاوات برق در حال اقدام است، اظهارکرد: تامین زیرساخت برای تولید از اولویت های دولت است و در این استان هم باید نیاز برق واحدهای تولیدی تامین شود .
شرکت ماشین سازی تبریز دیگر دچار بحران نخواهد شد.
رئیس جمهور در خصوص فرسوده بودن کارخانه ماشین سازی و اقدامت قابل اجرا برای نوسازی این واحد گفت: ماشین سازی تبریز مادر صنایع کشور است و من در زمانی که در قوه قضائیه بودم در این واحد حضور یافتم و در ۲ سال گذشته تغییراتی صورت گرفت و اکنون تحولاتی خوبی مشاهده می شود و مهمترین نقطه روحیه خوب کارکنان این شرکت است .
وی اظهار کرد: این شرکت از بحران خارج شده است اما تجهیزات این واحد باید نوسازی شود و چه دولت اداره کند چه بخش خصوصی دیگر دچار بحران نخواهد شد.
وی احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و به گفته استاندار آذربایجان شرقی ۵۰۰ واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی در استان را کار ارزشمندی دانست و گفت: باید زمینه برای توسعه فراهم شود و تسهیلات اختصاص یابد .
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه ستاد احیای کارخانه های راکد در ریاست جمهوری تشکیل شده و در استان هم فعال است، گفت: برنامه دولت احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است.
وی در خصوص اجرای فاز سوم خط آهن خاوران – ایستگاه قدیم تبریز هم گفت: هر چند کار سختی است اما ما مصمم به اجرای آن هستیم تا مسیر ترانزیتی با کشورهای همسایه برقرار شود .
رئیس جمهور در پایان از خبرنگاران خواست مصوبات سفر را پیگیری کنند و اگر به هر دلیلی طرح ها معطل ماند با مردم درمیان بگذارند .
وی در عین حال گفت: مدیران باید برای اجرای مصوبات نظارت کنند، استاندار پیگیر باشد و نهاد ریاست جمهور هم دنبال می کند تا مصوبات اجرایی شود .
آیت الله رئیسی تاکید کرد: رسانه ها اطلاع رسانی کنند تا مردم امیدوار باشند و همراهی کنند .
وی از لطف و محبت مردم استان و استقبال گرم مردم تبریز و چاراویماق تشکر کرد.