رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: جذب و افزایش متخصص در پیوند اعضا یکی از اولویت های مهم این مجموعه برای خدمات دهی مناسب و بهتر به بیماران متقاضی است.

بهمن نقی پور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه پیوند عضو، اظهار کرد: این دانشگاه در نظر دارد با افزایش امکانات مرکز درمانی و بیمارستان امام رضا تبریز و بسترهای لازم و کافی برای عمل پیوند عضو نقش خود در این زمینه را حداقل در شمال غرب کشور به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس جذب و پذیرش متخصصان در قالب فلوشیپ اعضای پیوندی به منظور افزایش کادر متخصص و کارآمد در دستور کار تمام مراکز درمانی به خصوص بیمارستان مرجع امام رضا تبریز قرار گرفته تا در سریع ترین زمان ممکن تعداد عمل های پیوند ارتقا و افزایش یابد.

تقی پور تعداد کل اعمال جراحی پیوند عضو در آذربایجان شرقی در یک سال گذشته را یکهزار و ۵۲۱ مورد اعلام و اضافه کرد: با توجه به قطب بودن تبریز به عنوان مرکز اعمال جراحی پیوندی در شمال غرب کشور در بخش کبد و قلب افزون بر ۳۰ درصد پیوندهای عضو این منطقه در تبریز انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اعمال نادر و کم نظیر پیوند عضو توسط اساتید حاذق دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد، پیوند همزمان کبد و پانکراس و پیوند همزمان کبد و کلیه برای یک نفر را از جمله این اعمال پیوندی بسیار سخت و پیچیده برشمرد.

نقی پور اضافه کرد: در همین زمینه عمل پیوند از فرد زنده به بیمار نیازمند کبد نیز برای اولین بار در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز صورت گرفت.

وی به تعداد پیوندهای عضو آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ اشاره و با بیان اینکه در این سال تنها ۴۵ مورد عمل در این زمینه شامل ۱۹ پیوند کلیه، ۲۳ پیوند کبد و ۳ پیوند قلب انجام گرفته بود، گفت: پارسال این تعداد به عدد ۱۲۲ رسید که شامل ۷۳ پیوند کلیه، ۴۲ پیوند کبد، ۶ پیوند قلب و یک پیوند پانکراس بود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از ۹۵ درصد پیوندهای عضو انجام شده در تبریز موفقیت آمیز بود که آمار بسیار خوب در این علم به شمار می رود.

نقی پور انجام اولین مورد پیوند از فرد مرگ مغزی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز را مربوط به سال ۱۳۸۲ اعلام کرد.

وی افزود: ۷۰ تا ۷۵ درصد اعضای اهدایی مربوط به شهر تبریز و بقیه از شهرهای دیگر دریافت می شود که از این تعداد ۱۴مورد کبد از ارومیه و تهران برای انجام جراحی پیوند به مرکز درمانی امام رضا انتقال یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شروع به کار مرکز پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دی ماه سال ۱۳۹۴، یادآور شد: این مرکز فعالیت ابتدایی خود را با ۲ تخت فعال شروع کرد و ۲ سال بعد از افتتاح بخش پیوند آلوژن (پیوند از فرد دیگر) هم راه اندازی شد و در حال حاضر این مرکز دارای ۶ تخت فعال می باشد که تاکنون تعداد ۹۰ پیوند آلوژن انجام شده است که بیماران تخت درمان در وضعیت عمومی خوبی به سر می برند.

نقی پور با بیان اینکه امروزه پیوند مغز استخوان درمان قطعی بیش از ۱۰ نوع از انواع بیماری ها است، گفت: این بیماران بدون انجام پیوند مغز استخوان تنها ۲ یا ۳ ماه فرصت زندگی دارند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از فعال ترین دانشگاه در حوزه پیوند مغز استخوان است، ادامه داد: علاوه بر ۹۰ مورد بیمار آلوژن فوق، تاکنون تعداد ۲۵۵ مورد پیوند اتولوگ (از خود) نیز تحت عمل پیوند در تبریز قرار گرفته اند و این در حالی است که در سال های بیماران مزبور به بیمارستان شریعتی تهران مراجعه می کردند.

نقی پور گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ نفر بیمار کاندید پیوند مغز استخوان در لیست انتظار آذربایجان شرقی وجود دارد.