وضعیت آذربایجان غربی پس از حدود ۲ ماه روند کاهشی و تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های کم، در روزهای اخیر به وضعیت بحرانی نزدیک شده و با تداوم بی توجهی مردم، آغاز خیز چهارم شیوع بیماری کووید ۱۹ که به اذعان همه صاحب نظران خیز بسیار خطرناکی است، زیاد دور نیست.

ویروس کرونا در آذربایجان غربی نظیر دیگر نقاط کشور و حتی بسیاری از مناطق جهان، سه خیز را پشت سر گذاشته که خیز سوم بسیار سهمگین تر از ۲ خیز پیش از آن بود.

با اتمام خیز سوم کرونا در اواخر آذر سال جاری، روند شیوع و ابتلای کم کرونا در آذربایجان غربی آغاز شد و حتی میزان فوتی ها در برخی روزها به صفر رسید و تعداد مبتلایان نیز تا هفته ها دورقمی بود.

در اوایل نیمه دوم بهمن ماه جاری بود که بسیاری از صاحب نظران با ابراز نارضایتی از شروع بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و تداوم دورهمی های خانوادگی، این موارد را زنگ خطری برای آغاز خیز چهارم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور و آذربایجان غربی می دانستند که همین طور نیز شد.

افزایش تعداد مبتلایان، رشد قابل توجه بستری ها و افزایش سهم تست های مثبت به تست های منفی کرونا، همگی نشانه هایی از شیوع بیشتر کرونا طی روزهای اخیر بوده که نگرانی ها را دوچندان کرده است.

نشانه‌های آغاز موج جدید کرونا در آذربایجان‌غربی مشهود است

استاندار آذربایجان‌غربی از شروع موج چهارم کرونا در استان خبر داد و گفت: نشانه‌های موج چهارم کرونا در استان از افزایش مبتلایان و بستری‌های بیمارستانی مشهود است که چنانچه جدی گرفته نشود به طور قطع با تلفات زیادی مواجه خواهیم شد.

محمدمهدی شهریاری با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران به ویژه کادر درمان و پرستاری، به رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و افزود: میزان استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به شدت کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در پاساژها، تالارها، فروشگاه‌های بزرگ و میادین دواب دستورالعمل‌های بهداشتی به طور مناسب رعایت نمی‌شود و اگر این روند تداوم یابد، شاهد تعطیلی مجدد آن خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه صنوف از جمله تالارهای پذیرایی متعهد شده بودند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد، بیان کرد: متاسفانه تعدادی از تالارهای پذیرایی اعتقادی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ندارند و تکلیف این واحدهای صنفی را محاکم قضایی باید مشخص کنند.

شهریاری ادامه داد: محدودیت‌های کرونایی باید طبق رنگ بندی اعلامی‌به هر شهر اجرایی شود.

وی با قدردانی از سیاست دانشگاه علوم پزشکی در افزایش بیماریابی برای کنترل ویروس کرونا اضافه کرد: بیماریابی به کنترل هر چه بهتر آن و جلوگیری از شیوع ویروس کمک شایانی می‌کند.

وی با تاکید بر اجرایی شدن منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران موظف هستند ضمن اجرای کامل مصوبات ستاد ملی و استانی، بر روند اقدامات نیز نظارت کنند.

آخرین ساعات هفته گذشته بود که از لیست شهرستان های زرد، آبی و نارنجی در کشور و آذربایجان غربی طبق آخرین بررسی ها رونمایی شد و وضعیت استان، طبق این لیست، بسیار بدتر از هفته های گذشته نمود پیدا کرد.

وضعیت کرونایی ۵ شهرستان آذربایجان‌غربی نارنجی شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان به صورت نارنجی درآمده و ۲ شهرستان نیز آبی است.

علی مصطفوی افزود: نارنجی شدن وضعیت این شهرستان ها در شمال و جنوب آذربایجان غربی نشان دهنده کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان های خوی و سلماس در شمال و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی نارنجی است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: وضعیت شهرستان های پلدشت و چالدران در شمال استان نیز آبی بوده که امیدواریم با رعایت پروتکل ها در این ۲ شهرستان، شاهد حرکت آنها به سمت زرد نباشیم.

مصطفوی گفت: ارومیه به همراه شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز وضعیت زرد دارند ولی وضعیت آنها بسیار شکننده بوده و با کمی سهل انگاری احتمال حرکت به سمت وضع نارنجی را دارند.

تست‌های روزانه مثبت کرونا در آذربایجان‌غربی به ۴۵ درصد رسید

یکی از اولین افرادی که در خصوص وضعیت نامناسب آغاز شده در خصوص شیوع قابل توجه کرونا در آذربایجان غربی، ابراز نگرانی کرد، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ابتلا و بستری کرونایی در استان طی روزهای اخیر گفت: در حال حاضر، سهم تست های مثبت در استان به ۴۵ درصد رسیده که ۴.۵ برابر دوره کاهشی بیماری کووید ۱۹ بوده و ادامه این روند نگران کننده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در دوره کنترل بیماری طی دی ماه و اوایل بهمن ماه جاری، سهم تست های مثبت کرونا در استان ۱۰  درصد بود که این رقم در حال حاضر به ۴۵ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در دوره اوج بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی طی پاییز امسال نیز این رقم به سهم ۸۵ درصدی رسیده بود که رقم بسیار بالایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: اگر رعایت پروتکل ها همچنان مورد بی توجهی شهروندان قرار گیرد، شاهد رسیدن به همان وضعیت طی هفته های آتی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در مقایسه سه هفته آخر بهمن ماه با اواخر دی ماه، آمار بیماران بستری ۲.۵ برابر افزایش یافته و بیماران مثبت سرپایی استان نیز ۲.۵ برابر بیشتر شده، همچنین به تدریج مراجعان مراکز ۱۶ ساعته و اورژانس ها نیز افزایش می‌یابد.

آقازاده بیان کرد: در آذربایجان غربی بیماری نه با شیب ملایم بلکه براساس بررسی های انجام یافته با شیب تند در حال پیشرفت است که اگر نتوانیم به موقع ورود کنیم، شیوع بیماری پیشرفت می کند.

وی گفت: البته تاکنون در آذربایجان غربی موردی درباره ویروس جهش یافته گزارش نشده است.

بستری‌شدگان کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۴۶۹ نفر افزایش یافت

در حالیکه در دی ماه امسال تعداد بستری شدگان کرونایی در آذربایجان غربی به ۳۲۰ نفر هم رسیده بود، مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در استان گفت: طبق آخرین آمار، ۴۶۹ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

دکتر علی‌احمد آقاپور افزود: از این تعداد، ۲۳۲ نفر مشکوک به کرونا و ۲۳۷ نفر نیز مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همچنین ۱۴۱ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه و ۳۲ نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۳۱۵ نفر به بیماری کووید ۱۹ در استان بودیم که از این تعداد حدود ۷۰ نفر بستری شده و یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۵۶۱ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده و ۱۰۹ هزار و ۲۴۸ نفر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

آقاپور گفت: برای ایجاد روند کاهشی مستمر و کاهش بستری شدگان، مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، رعایت مستمر موارد بهداشتی و خودداری از دورهمی های خانوادگی یک ضرورت اساسی به شمار می رود.

  • منبع خبر : ايرنا