معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: عمده عاملی که برخی تالاب‌های استان را تهدید می‌کند عدم تامین حقابه کافی آنهاست.

حجت جباری با اشاره به عمده عوامل تهدید کننده تالابهای استان افزود: یکی از مشکلات و تهدیدهایی که تالاب‌ها را تهدید می کند عدم تامین حقابه تالابها و کیفیت آب ورودی به تالاب‌ها است چرا که ورود آب کشاورزی و آب برخی واحدهای صنعتی به تالاب ها باعث آلودگی زیست محیطی در این تالابها می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت تالاب ها به میزان بارشها و ورود آب بستگی دارد، افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها طی سال جاری در استان وضعیت تالاب های استان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و برخی از تالابها در وضعیت مطلوب بوده در حال آبگیری هستند اما برخی دیگر به دلیل اینکه در مسیر مستقیم  رودخانه ها قرار ندارند وضعیت چندان مطلوبی ندارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: تالاب های یوسف کندی، نوروزلو و سولدوز از وضعیت مطلوبی برخوردارند اما تالاب های حسنلو، طالقان نقده و قوپی باباعلی وضعیت چندان مطلوبی ندارند.

جباری خاطر نشان کرد:  معمولاً آبگیری تالاب‌ها در استان از نیمه دوم زمستان تا فصل بهار انجام می‌شود که بعد از آب شدن برف ها و بارش های بهاری آبگیری ها به نحو احسن انجام می شود و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده با افزایش میزان بارشها امید است وضعیت تالاب ها نسبت به قبل بهبود یابد.

وی بااشاره به اقدامات محیط زیست استان برای تامین حقابه تالابها خاطر نشان کرد: از سال های گذشته عملیات لایروبی انهار منتهی به تالاب‌ها انجام می‌شود تا مسیر جریان آب سطحی و ورود به تالاب ها روان شود و حقابه تالابها به هدر نرود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تالاب‌ها قوی‌ترین زیستگاه‌ محسوب می‌شوند که ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارند، گفت: تالابها با توجه به کارکردهای مختلفی از جمله کنترل سیلاب‌ها تامین آب های زیرزمینی بسیار حائز اهمیت هستند که باید حفاظت شوند.

جباری با بیان اینکه آذربایجان غربی جز استان‌های تالابی کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ زیستگاه آبی شامل تالاب‌ها، آب بندها و مخازن سدها در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۴ مورد را تالابهای فصلی و دائمی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ تالاب استان در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و از جمله برنامه‌های اداره کار برای سال آینده ، تکمیل فرمهای معرفی تالابهای بورالان و شیبلوی ماکو برای ثبت در کنوانسیون رامسر است.

  • منبع خبر : ایسنا