مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه اکنون ۲۷۶۷.۷۰ کیلومترمربع است که نسبت به هم سنجی سال گذشته ۱۷.۶ کیلومترمربع کاهش نشان می‌دهد.

یوسف غفارزاده روز پنجشنبه اظهار کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) ۳۳.۲ کیلومترمربع و نسبت به متوسط درازمدت ۱۷۲۶.۵ کیلومترمربع کاهش یافته است.   

وی همچنین ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اکنون ۱۲۷۱.۲۲ متر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) چهار سانتیمتر کاهش داشته و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳.۳۴ متر کاهش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در تراز یاد شده  ۳.۲۱ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی امسال ۱۱۰ میلیون مترمکعب و همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت، ۱۲.۵۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

عقیل اقدسی، مدیر مطالعات پایه و منابع آب، آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: کاهش بارندگی و ادامه تبخیر تا دهه اول مهر ماه امسال دلیل اصلی کاهش شاخص های دریاچه ارومیه از نظر تراز و وسعت نسبت به سال گذشته و سال آبی است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

  • منبع خبر : ايرنا