سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه از تثبیت گذر کرده و به مرحله احیا رسیده‌ است.

پیمان آرامون روز چهارشنبه در رویداد «ایده شو» با موضوع کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب در ارومیه افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه با اهتمام ویژه دولت از سال ۱۳۹۲ طرح‌ریزی و اجرا شده و با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر موفق نبودن این طرح، شاهد موفقیت اجرای طرح‌های تثبیت و احیا در نگین آبی آذربایجان هستیم.

وی اضافه کرد: اقدامات عمرانی و بارش‌های قابل توجهی که طی بهار امسال اتفاق افتاد، موجب شد تا شرایط دریاچه نسبت به سال‌های گذشته مطلوب بوده و درحال حاضر ارتفاع دریاچه نسبت به پارسال ۱۰۳ سانتی متر بالاتر رود.

وی بیان کرد: این دریاچه در حال حاضر با سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب، وسعت یک‌هزار و ۱۰۵ کیلومتر مترمربعی را تجربه می کند که رقمی بسیار مناسب با توجه به تبخیرهای فصل گرم سال است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: پشتوانه اجتماعی و حمایت مردمی در موفقیت و به سرانجام رسیدن پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه بسیار ضروری و مهم بوده و امروز با این پشتوانه، اقدامات طرح‌ریزی شده به انجام رسیده‌است.

آرامون با دعوت از پژوهشگران جهاد دانشگاهی در ورود به مباحث مهم عمرانی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه با پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغی سال‌های قبل امسال در ۶ محور و از طریق فراخوان عمومی پروژه ها به پیمانکاران دارای ‌صلاحیت سپرده شده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال یعنى از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.