رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی خواستار علت یابی آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های ارسباران شد.

غلامحسین مسعودی ریحان در جلسه شورای اسلامی استان در تبریز تاکید کرد: باید کمیته حقیقت یاب تشکیل و مقصران آتش سوزی جنگل های ارسباران مشخص شوند.

وی با بیان اینکه در آتش سوزی جنگل های ارسباران حتما دستگاه هایی مقصر بودند که باید مشخص شوند، خاطرنشان کرد: جنگل های ارسباران حدود ۱۶۰ هزار هکتار است و این سوال پیش می آید که چرا باید یک بالگرد امداد و خدمات نداشته باشد و بدهی دستگاه‌ها به یکدیگر باعث شود در خدمات رسانی تعلل کنند.

وی افزود: جنگلهای ارسباران سرمایه عظیم استان آذربایجان شرقی است و باید علل این حادثه از طرف مجلس و نمایندگان محترم پیگیری شود تا در آینده چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.

بنا با اعلام اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ، در آتش سوزی اخیر اراضی جنگی و مرتعی ارسباران حدود ۲۸۵ هکتار از مراتع و ۲۸۹ هکتار اراضی مشجر و نیمه مشجر منطقه و ۸۷ هکتار از جنگلهای ارسباران طعمه حریق شد.

مرتضی علیخانی، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در جلسه شورای اسلامی استان با اشاره به برنامه های آموزشی برای اعضای شوراهای اسلامی گفت: همه اعضای شورای شهرهای استان در دوره های فشرده حضور یافتند و نزدیک ۳۵۰ نفر در این کلاسها با قوانین و مقررات ، معاملات شهرداری ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی آشنا شدند.

آتش سوزی جنگل های ارسباران و مراتع برخی از روستاهای شهرستان خداآفرین دوشنبه هفته گذشته شروع شد که اطفاء آن چندین روز طول کشید و بنا بر اعلام محیط زیست و ادارات مسئول محلی حدود ۶۳۰ هکتار هکتار از مراتع و جنگل‌های ارسباران در این حریق سوختند.

طبق قانون جامع اطفای حریق تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند و ستادکل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌هایی که ابزارها و امکاناتی در اختیار دارند، در زمان بحران باید وارد شوند.

  • منبع خبر : ایرنا