مرگ ؛ پایانى است بر ماموریت ما در زمین و آغازیست بر حضور ما در عالم دیگر. شترى است که دم هر خانه میخوابد و قرضى است که بلاخره دیر یا زود هر یک از ما با جدا شدن روح از بدنمان به خدا پس مى دهیم. هزاران ساعت و میلیون ها دقیقه صرف زندگى […]

مرگ ؛ پایانى است بر ماموریت ما در زمین و آغازیست بر حضور ما در عالم دیگر. شترى است که دم هر خانه میخوابد و قرضى است که بلاخره دیر یا زود هر یک از ما با جدا شدن روح از بدنمان به خدا پس مى دهیم. هزاران ساعت و میلیون ها دقیقه صرف زندگى اى مى شود که عاقبتش از ابتدا هویداست. بطور حتم، هر یک از ما گذرمان به گورستان افتاده و عملا برایمان ثابت شده که زیر خاک تنها مکانى در این زمین است که فقیر و غنى به یک سهم در آن جاى میگیرند و تا قیامت در انتظار فرمان الهى و روز رستاخیز مى مانند.

از وادی رحمت تا وادی خدمت / ایستگاه ابدی در مسیر توسعه

یک آرامستان زیبا و مجهز براى شهر بدان جهت میتواند مهم باشد که ضمن پاسخگویى به نیازهاى مردمى ، دانشگاهى معنوى براى تفکر و ایجاد تحول اساسى در زندگى انسان ها نقش بسزا و موثرى داشته باشد. جویا شدن سرنوشت افراد آرام گرفته در دل خاک ، براى ما مى تواند جرقه اى باشد در مسیر حرکت به سمت تعالى. شهید ، عالم و هنرمند و … هریک برایمان پیامى دارند که براى چه آمدند و براى چه رفتند؟ با این ذهنیت و به منظور اطلاع از آخرین وضعیت آرامستان وادى رحمت تبریز ؛ به سراغ فرخ جلالى مدیر عامل سازمان آرامستان هاى شهردارى تبریز رفتیم . ماحصل گفتگوى ما با وى به شرح زیر است :

مشکلات عدیده در ابتدای فعالیت بنده مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در ابتدای این گفتگو با اشاره به انبوه مشکلات در سال های گذشته؛ اظهار داشت : در سال ٨۵ که به این سمت منصوب شدم ، مشکلات واقعاً در وادى رحمت، بیداد مى کرد. بطور مثال: ٢۵ سردخانه داشتیم که ١٠ تاى آن خراب بود و این مشکل بزرگى براى ما بود. در جریان تصادف اتوبوس هموطنان ارامنه که در کشور ترکیه اتفاق افتاد ، وقتى اجساد به تبریز آمد، ما سردخانه لازمه براى آن تعداد نداشتیم. در اولین فرصت ظرفیت سردخانه ها را به ١۵٠ عدد رساندیم . از دیگر مشکلات آن سال ها می توان به مشکلات برق اشاره کرد که از ورودى روشنایی نداشتیم تا انتهای وادی رحمت! بارها برق مى رفت و به دنبال آن سردخانه ها از کار مى افتادن خصوصاً در فصل تابستان براى ما مشکلات عدیده اى ایجاد مى کرد که با خرید دو ژنراتور اتوماتیک مشکل برق را حل کردیم. وی ادامه داد : غسالخانه زنان و مردان باهم بود که با توسعه و تجهیز آن بخش ، هم زمان مى توان ١٢ فوت کرده را شست و شو داد. جلالی افزود: خودروهاى حمل جنازه به تعداد کافى نبود و مردم در آن سال ها ساعات زیادى منتظر مى مانند که با قرارداد ١٧ خودرو ، این مشکل نیز تا حدودى حل گردید و در کنار آن با خرید ٢ دستگاه ماشین روباز برقى، همشهریان دیگر مسافت زیادى را در خود آرامستان براى انتقال عزیز از دست رفته به قبور نمى پایند. مدیر کل حوزه شهردار در ادامه با ذکر برخی دیگر از موفقیت های سازمان آرامستان های شهرداری تبریز، خاطرنشان کرد: ۵٨ درصد کارکنان ما در این مجموعه به انواع بیمارى ها مبتلا بودند، با احداث خانه بهداشت و معاینات دوره اى و استقرار پزشک این رقم را به ١١ درصد رساندیم. همچنین موفق شدیم آب ناسالم ، آب شرب و آب خام را از هم جدا نماییم و در حوزه فضای سبز نیز توانستیم برای دو سال پیاپی رتبه اول کاشت درخت را دربین مجموعه هاى شهردارى به خود اختصاص دهیم. علاوه بر اینها در کنار خدماتی که به مردم ارائه می شد موفق شدیم کل پرسنل را به مشهد فرستاده و ٢۵ نفر از همکاران را به قید قرعه به سفر زیارتی حج عمره اعزام نماییم. همچنین کارگرنمونه انتخاب کردیم و تنى چند از کارکنان این مجموعه را به سفر سیاحتى کیش اعزام نمودیم.

شروع بازسازی فاز دوم قبور شهدا  این مقام مسئول در شهرداری تبریز در ادامه به اهم برنامه های سال آینده سازمان آرامستان های شهرداری پرداخته و تصریح کرد : فاز دوم بازسازى قبور شهدا را از سال آینده آغاز خواهیم نمود البته طرح از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه خواهد شد. همچنین ایجاد رو گذر شهید کسایى به وادى رحمت در اولویت برنامه هاى ما خواهد بود. همچنین از سال آینده عملیات اجرایی بازسازى بلوک صدیقین و هنرمندان نیز اجرایى خواهد شد. وی در ادامه از حل مشکل ترافیکی وادی رحمت ؛ با احداث ٣ خروجى و ٢ ورودى دیگر خبرداد.

صدور همزمان برگ فوت فرخ جلالی در ادامه با اشاره به مجموعه کارهای صورت گرفته به منظور تسریع در رسیدگی به امور کفن و دفن مراجعه کنندگان ؛ اظهار داشت : امروزه همزمان با دفن، برگ فوت صادر مى گردد که قبلاً برای ابطال شناسنامه فوت شده مردم چند روزی الاف می شدند.

حیف است مردم را از شهدا جدا کنیم جلالی افزایش بودجه سازمان آرامستان های شهرداری را از ۷۵۰ میلیون تومان به ۱۳ میلیارد تومان را از دیگر موفقیت های سازمان دانسته و گفت : با خرید اراضى که صورت گرفته وادى رحمت جوابگوى نیاز ٣٠ سال آتى تبریز خواهد بود و حیف است که مردم را از شهدا جدا کنیم و انتقال زیر ساخت ها به محل جدید ۴ سال حداقل طول مى کشد که در راستاى توسعه وادى رحمت زمین هاى اطراف را تملک مى نماییم و این امر نیز خیلی هزینه تحمیل می نماید.

ارزان ترین قبر وادی رحمت «رایگان» است عضو هیئت مدیره باشگاه هنرمندان تبریز در پاسخ به سوالی که از وی در مورد قیمت قبور وادی رحمت شد ؛ اظهار داشت : گرانترین قبر ما ١ میلیون ٨٠٠ هزار تومان است و ارزان ترین آن کاملا رایگان است که ما از سال ۸۵ تا به امروز ۸۵۳ نفر را بطور رایگان در وادی رحمت دفن نمودیم. وی در مورد قبور خانوادگی نیز افزود: قبر هاى خانوادگى کارى بود که قبل از من شروع کردند و یک مقدار از اراضی به مردم واگذار شد و بعضى از این اراضى به ٣٠ قبر مجهز شدند.

وادی رحمت تقریبا خودگردان است جلالی با اشاره به عُرف حمایت سازمان ها از تمامى آرامستان هاى سایر نقاط کشور ؛ یادآور شد: در تبریز وادى رحمت خودگردان است و شهردارى تبریز فقط در خرید زمین به ما کمک مالى مى کنند و هزینه هایى که از مردم میگیریم براى نگهدارى مجموعه است  اعم از فضای سبز و ….

انتظار مدیر عامل از ملت فرخ جلالی در بخش دیگری از این گفتگو ، عنوان کرد: از مردم انتظار داریم هزینه هایى که صرف خرید گل مى کنند را به ما ندهند اما به خیّرها دهند تا این هزینه ها صرف توسعه مسجد ، خرید قبر براى نیازمندان و … شود. وی ادامه داد : کلیه هزینه ها و حتى سیمان ریزى نصب سنگ ها را خودمان انجام مى دهیم از مردم انتظار داریم در برابر صرف هر هزینه رسید دریافت کنند، ما در اینجا اکثر کارها را انجام مى دهیم و حتى نیاز به مداح باشد نیز مردم مى توانند با مراجعه به سازمان ، با پرداخت ١٠ هزارتومان از مداحان استفاده نمایند. همچنین از مردم انتظار داریم تبریزى را که به شهر بى گدا معروف شده را حفظ و از پرداخت کمک هاى مالى به گدایان حرفه اى خوددارى نمایند.

آمد و شد مردم به وادی رحمت تسهیل می شود فرخ جلالی در خاتمه گفت : در سال ٩٣ در نظر داریم با خرید ۶ دستگاه اتوبوس زمینه را براى حضور هرچه بیشتر و راحت مردم در تمام روزهاى هفته تسهیل و مهیا نماییم.

این گزارش می افزاید : به دنبال انتصاب مجدد فرج جلالی، جمعی از پرسنل و کارکنان سازمان آرامستانها و گلزار شهدای شهرداری کلانشهر تبریز ؛ با ارسال طوماری از صادق نجفی شهردار تبریز ؛ قدردانی نمودند.