فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به تصویب طرح جامع روستای کندوان، گفت: طرح جامع و طرح‌های عمرانی این روستا با رویکرد ثبت جهانی کندوان اجرا می‌شود.

بابک رضی منش روز شنبه با اعلام اینکه تاکنون ۲۸۳ تخلف ساختمانی یا تجاری و ساخت و ساز غیرمجاز در روستای کندوان شناسایی شده است، گفت: این ساخت و سازهای غیرمجاز موانعی در مسیر ثبت جهانی کندوان محسوب می‎شود.

وی با اشاره به اینکه سه فقره حکم تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در این روستا در حال طی مراحل قانونی از طریق دادستانی اسکو است، افزود: اقدامات بازم برای رفع این مشکلات ادامه دارد و در طرح جامع رفع این موانع پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای راهبردی کندوان تصمیم گیر اصلی در سیاست گذاری های منطقه است که معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیر پایگاه کندوان، فرماندار و بخشدار اعضای این شورا هستند.  

رضی منش گفت: مشاور این طرح برای رفع مشکلات در طرح جامع، پیش بینی های لازم را انجام داده است و بر این اساس تخریب، تعدیل ارتفاع، مداخلات در نما و چهره بیرونی ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله آنها است.

وی ادامه داد: جا به جایی بازارچه فروش محصولات محلی پس از ایجاد مکان جدید یکی از تغییرات در راستای ثبت جهانی شدن کندوان است که البته مجوز دیگری برای ساخت و ساز جدید در این روستای گردشگری تاریخی نداریم.  

وی گفت: بر اساس طرح پیاده محور در ورودی روستای کندوان از ورود خودرو ممانعت می شود و ملزومات رفاهی در این خصوص قبل از  ورودی ایجاد و بازارچه نیز به قبل از ورودی منتقل می شود و برای افراد بومی کارت تردد خودرو صادر می شود.  

بابک رضی منش فرماندار شهرستان اسکو
 بابک رضی منش فرماندار شهرستان اسکو 

فرماندار شهرستان اسکو ادامه داد: ساخت تله کابین از کندوان به سمت ارشد چمن انجام می شود که به زودی امکان سنجی آن اجرا خواهد شد و بر اساس طرح جامع تمام اقداماتی که صورت می گیرد باید در راستای ثبت جهانی مورد تائید میراث فرهنگی و فرمانداری  قرار گیرد.  

رضی منش اضافه کرد: عمده مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز کندوان به قبل از سال ۱۳۸۰ برمی گردد اما اکنون ساختمان به ساختمان و کران به کران مطالعه و برای ارتقای کیفیت آنها نسخه ارایه شده است.  

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مخاطرات روستای صخره ای کندوان پذیرش بیش از حد ظرفیت گردشگران است که حتی تا ۱۵ هزار گردشگر و ۳۶۰۰ خودرو در یک روز را در برگرفته است در حالی که ظرفیت پذیرش میهمان در این روستا چهار هزار نفر توسط مشاور اعلام شده است.  

وی ادامه داد: برخی کران های کندوان ضعیف شده اما ۴۰ کران بوم گردی و هتل در این روستای زیبا و بی نظیر به صورت اقامتگاه وجود دارد.