مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که امسال با ساماندهی رودخانه‌ها از جمله آجی چای (تلخه رود)، حجم زیادی آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است، گفت: امسال آب ورودی به دریاچه ارومیه از آذربایجان شرقی ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

یوسف غفارزاده در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که امسال شاهد ترسالی هستیم و باید تمهیدات لازم برای مشارکت مردم و به حداقل رساندن خسارات سیل احتمالی در استان انجام شود، اظهار کرد: مدیریت سیلاب، علمی بسیار مفصل است، عوامل زیادی از جمله کاهش و نابودی پوشش گیاهی، بازگشایی مسیل و اقدامات آبخیز داری در میزان وقوع شدت سیل نقش دارند.

وی با بیان این‌که سدها و مخازن نقش زیادی در کنترل سیلاب دارند، افزود: مدیریت سیلاب از طریق سدها انجام می‌شود، در جریان سیل اهواز اگر سد کرخه نبود قطعا شهر اهواز در آب فرو رفته و به یک آکواریوم تبدیل می‌شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی بیان کرد: با توجه به وضعیت توپوگرافی، آذربایجان شرقی دارای بیشترین مسیل و رودخانه است به طوری‌که طول کل مسیر رودخانه‌های استان ۲۵ هزار کیلومتر است و براین اساس قطعا بازگشایی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها کار بسیار حجیمی خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای آزاد سازی رودخانه‌های استان انجام شده  اما این اقدامات از انتظارات پایین است، اعتبارات و همکاری زیادی برای انجام کامل این اقدامات لازم است.

غفارزاده با بیان این‌که تاکنون هشت هزار  و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان  نقشه برداری شده است، گفت: حدود هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها نیز تعیین حریم بستر شده است که باید اقدامات لازم برای افزایش این میزان انجام شود.

وی با بیان این‌که بازگشایی رودخانه، موضوعی ساده نیست و مستلزم اقدامات قضایی، اخذ دستور قضایی و همکاری نیروی انتظامی و فرمانداران است، بیان کرد: برای بازگشایی حریم هر کیلومتر از رودخانه ۲۰۰  تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی اعتبارات تخصیص یافته برای بازگشایی و بسترسازی حریم رودخانه‌ها را ناکافی اعلام کرد و گفت: میزان اعتبارات سال گذشته برای بازگشایی و بسترسازی  ۱۰ میلیارد تومان و برای امسال نیز ۶.۵ میلیارد تومان است، سازمان بودجه و برنامه ریزی باید خواستار تخصیص و تامین بودجه برای این امر شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برنامه‌ی شرکت آب منطقه‌ای استان برای آزاد سازی نقاط حادثه خیز، پنج ساله است، به شرطی که نقدینگی برای پنج سال تامین شود.

وی با تاکید بر آگاه سازی و مشارکت مردم برای پیشگیری  از خسارات وقوع سیل احتمالی، گفت: باید قبل از وقوع سیل خود را مجهز به علایم هشدار دهنده کرده و بتوانیم قبل از حادثه، افراد بستر رودخانه را آگاه کنیم، در سیل شیراز اگر چند دقیقه قبل به مردم اطلاع رسانی می‌شد قطعا خسارت کم‌تری وارد می شود، اطلاع قبل از وقوع مهم‌ترین موضوع است که باید به آن توجه بیشتری شود.

وی از ساماندهی و تثبیت ۶۰ کیلومتر از حریم رودخانه در ساحل ارس خبر داد و گفت: انجام این اقدام منجر به آزاد سازی ۱۵۰۰ هکتار زمین شده است.

وی، تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها را کاری بسیار مشکل عنوان کرد و گفت: امسال ۱۹۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه مهرانه‌رود منطقه لیقوان تخریب شده است.