مراسم يادبود فاجعه خوجالى عصر ديروز در محل كنسولگرى آذربايجان در تبريز برگزار شد.

به گزارش توران ؛ در این مراسم على نقى حسین اف سرکنسول جمهورى آذربایجان با قرائت پیامى اظهار داشت : نسل کشى خوجالى وحشتناکترین جنایت نسل کشى می باشد که در جنگ اشغالگرانه ارمنستان علیه آذربایجان بر شهروندان عادى آن کشور روا داشته شده است.

وى در توصیف آن فاجعه تاریخى علیه ملت جمهورى آذربایجان افزود : ٢٧ سال قبل در شب گذر از ۲۵ به ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ نیروهاى مسلح ارمنستان به شهر خوجالى حمله‌ور شده، با پایمال کردن تمامى حقوق بین الملل، از جمله حقوق بشر دوستانه بین‌المللى تجهیزات زرهى خود را وارد آنجا کرده، شهروندان عادى شهر را به طرزى وحشیانه اى به خاک و خون کشیدند. 

“نقى حسین اف” ادامه داد : از اهالى شهر که در محاصره نیروهاى مسلح ارمنستان قرار گرفته بودند ۶۱۳ نفر، از جمله ۱۰۶ زن، ۶۳ کودک و ۷۰ سالخورده کشته شده، ۴۸۷ شهروند عادى به شدت مجروح گشته و ۱۲۷۵ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

تصاویرى از فاجعه خوجالى

سرکنسول جمهورى آذربایجان در بخش دیگرى از پیام خود تصریح کرد: نسل کشى خوجالى به عنوان یکى از خونبارترین فجایع تاریخ بشر ، یک حقیقت تاریخى است که ماهیت شوونیسم ارمنى در قرن بیستم را آشکار مى سازد.

سرکنسول جمهورى آذربایجان در تبریز

“نقى حسین اف” در تشریح فجایع انسانى که در منطقه خوجالى رخ داد ، خاطرنشان ساخت : ارامنه انسان‌ هایى که جان سالم به در برده بودند را نیز مورد تحقیر و توهین شدید قرار دادند. جلادان بى رحم پوست سر انسان‌ها را کنده،‌ اعضاى مختلف بدنشان را بریده، چشم نوزادان را از کاسه درآورده، شکم زنان حامله را شکافته، انسان‌ها را زنده زنده دفن کرده و یا سوزانیده و برخى از جنازه‌ها را مین‌گذارى ‌نمودند

این مقام ارشد مسئول در کنسولگرى آذربایجان در پایان با بیان اینکه ملت و دولت آذربایجان فاجعه خوجالى را هیچگاه از یاد نبرده و نخواهد برد ، از تدابیر گسترده دولت جمهورى آذربایجان براى برگزارى مراسم روز ملى خوجالى در آن کشور خبر داد.

انشاالله روزى فرا رسد که در آن جنگى در جهان نباشد

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان در منطقه شمال‌غرب

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان در منطقه شمال‌غرب کشور نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: به مناسبت کشتارى که ارامنه در منطقه خوجالى انجام داده ، همه ساله در تبریز مراسمى به همین مناسبت برگزار مى شود و ما نیز به همراه بخش فرهنگى استاندارى آذربایجان شرقى و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى مشارکت مى کنیم.

اسماعیل بابایی راغب افزود : ما ضمن اظهار همدردى و تسلیت به دولت و مردم آذربایجان ، امیدواریم انشاالله شاهد روزى در جهان باشیم که جنگى نبوده و صلح برقرار شود و ملت ها بتوانند در کمال احترام با یکدیگر مراوده داشته باشند.

این گزارش مى افزاید ؛ پیش از شروع مراسم ، حاضرین به احترام کشته شدگان فاجعه خوجالى یک دقیقه سکوت کردند.

پخش مستندى از زندگى فردى به نام “مهدى” که والدین و برادران خود را در آن فاجعه از دست داده بود نیز از بخش هاى دیگر این مراسم بود.

در پایان این آئین یادبود ، مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان در منطقه شمال‌غرب به همراه سرکنسول جمهورى آذربایجان و حاضرین از مستندات و تصاویر فاجعه خوجالى بازدید به عمل آوردند.

  • نویسنده : سيدهادى شاطرموسوى
  • منبع خبر : اختصاصى توران