به گزارش توران به نقل از ایسنا ؛ عبداله رسولی در گفت و گو با خبرنگاران، خواستار همکاری بیشتر شرکت مس سونگون با اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در زمینه حفظ جنگل های ارسباران شد. وی گفت: منطقه ی حفاظت شده ی ارسباران با وجود احاطه ی حدود یک درصدی وسعت جنگل های ایران، […]

به گزارش توران به نقل از ایسنا ؛ عبداله رسولی در گفت و گو با خبرنگاران، خواستار همکاری بیشتر شرکت مس سونگون با اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در زمینه حفظ جنگل های ارسباران شد.

وی گفت: منطقه ی حفاظت شده ی ارسباران با وجود احاطه ی حدود یک درصدی وسعت جنگل های ایران، دارای تنوع گونه های گیاهی بوده و رویشگاه منحصر به فردی است که ۲۰ درصد تنوع گونه های گیاهی ایران را در بر می گیرد که به علت تلاقی چند آب و هوایی تنوعی بومی داشته و جزو ذخیره گاه های زیست کره ای و بین المللی است.

رسولی افزود: پوشش گیاهی خودرو از جمله نعنا، رزماری،کاکوتی، پولک،مرزه و میوه هایی مانند انار وحشی، تمشک، انواع آلوچه، ازگیل، فندق و توت فرنگی از جمله میوه هایی است که به سهولت در این جنگل یافت می شود.

رسولی گفت: در مجموع تعداد ۴۸ گونه پستاندار،۲۱۵ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، ۵ گونه دو زیست و ۱۷ گونه ماهی در زیست گاه های منطقه ارسباران شناسایی شده و این منطقه زیستگاه حیواناتی نظیر مارال،شوکا،سیاه خروس،پلنگ،خرس قهوه ای،کله بز وحشی است و سیاه خروس در ایران تنها در این منطقه موجود است.

وی علت جاذبه های گردشگری این منطقه را پوشش جنگلی عنوان کرد و افزود: این مناطق مانند شمال کشور، هوای شرجی و آزار دهنده ندارد و ییلاق و قشلاق، اسب دوانی مردان و زنان، وجود آثار تاریخی مانند قلعه بابک و مهمتر از همه طرح احیای مارال در ارتفاعات آینالو از ویژگی های بکر و گردشگر پسند این مناطق می باشد.

وی افزود: ساکنان این دیار به فعالیت های مدرن خدماتی- تولیدی- اقتصادی که قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و اکنون با روش های جدید تکنولوژی انجام می گیرد، مشغول هستند و این توان و قابلیت قومی – فرهنگی یک ملت را می رساند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به گویش اصیل و ادبیات فولکلور، لهجه ی شیرین آذری را مهمترین شاخصه ی مردمان این سرزمین در حوزه فرهنگی آنان عنوان کرد.

رسولی از مهمترین اقدامات اداره کل در دهه های اخیر به طرح احیای مارال و کل و بز با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سالهای قبل جلوگیری از فعالیت های مخربانه در منطقه ی دیزمار(ارسباران غربی)،جلوگیری از نابودی شوکا و مارال با گزارش های مردمی و دوربینهای مدار بسته، ارتقای سطح حفاظتی پارک ملی آنزا، رونق بحث زمین و جلوگیری از تعرضات افراد سودجو برای تصاحب زمین های ملی اشاره کرد.

به گفته ی وی هم اکنون پرونده های متعددی برای زمین خواران در جنگل های ارسباران تشکیل شده است و در صف جریان های قضایی هستند.

رسولی تشریح کرد: استراحت گاه های پارک جنگلی مکیدی، تفرجگاه آینالو و قلعه دره سی از لحاظ پتانسیل جزیی هستند و این منطقه را در جذب گردشگران خارجی با مشکل جدی مواجه ساخته که این مهم نیازمند سرمایه گزاری و توجه بیش از این است.

جنگل ارسباران با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان واز مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می گیرد و با مدیریت شهرستان کلیبر اداره می شود.