شهردار تبریز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حمل‌ و نقل شهری با تکیه بر فرهنگ و آموزش‌های شهروندی قابل حل است، اظهار داشت: بررسی پیشینه عملکرد حوزه حمل‌ و نقل عمومی در تبریز نشان می‌دهد توفیقات زیادی در سال های گذشته حاصل نشده و این حوزه مورد غفلت واقع شده است.

یعقوب هوشیار روز شنبه در مراسم تجلیل از فعالان حمل‌ و نقل عمومی به مناسب روز حمل‌ و نقل افزود: با توجه به کم‌ هزینه بودن فرهنگ سازی در مقایسه با اقدامات عمرانی در حوزه حمل‌ و نقل، هزینه کردن حوزه فرهنگ سازی مانع از بروز بسیاری از مشکلات ترافیکی شهرها مانند خودروهای تک سرنشین می‌شد.

وی گفت: در صورت اختصاص یک درصد از بودجه هنگفت حمل‌ و نقل در سال‌های گذشته به پیوست فرهنگی و فرهنگ‌سازی شهروندی، بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر حل می‌شد.

شهردار تبریز با اشاره به غفلت مدیریت شهری در موضوع سدمعبر و انضباط شهری، گفت: در سالیان متمادی ناخودآگاه اجازه داده‌ شده افراد انگشت شماری در بحث وانت‌بارها، معضلات ترافیکی و آلودگی صوتی ایجاد کنند.

هوشیار، ادامه داد: برای ساماندهی وانت‌بارها فراخوان و ثبت‌نام برای تعیین کردن محل اقدام شده اما متاسفانه چندان با استقبال مالکان وانت‌بارها همراه نشده است.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در تمامی شهرهای کشور زیاد است، یادآوری کرد: میزان سرانه مصرف‌ بنزین در شهرهای کشور قابل مقایسه با دیگر شهرهای جهان نیست و متاسفانه قسمت عمده‌ای از ثروت ملی در این مسیر هدر می‌رود.

شهردار تبریز با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور و نقش شهرداری ها، گفت: شهرداری‌ها به دنبال حمایت دولت نیستند بلکه مشکل اصلی شهرداری ها نداشتن اختیارات است و امیدوارم با توجه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه اختیارات بیشتری به شهرداری ها داده شود تا شاهد توسعه همه جانبه شهرها باشیم.

هوشیار، با اشاره به نقش به سزای روحیه مطالبه‌گری شهروندان در توسعه شهر، افزود: توسعه شهرها رابطه‌ مستقیمی با میزان مطالبه‌گری شهروندان از مسئولان دارد و متاسفانه برخی از مسئولان از مطالبه‌گری واهمه دارند.