عید قربان عید بندگی و طاعت از خداوندگار رحمان و رحیمی است که بندگان دمی از الطافش محروم نیستند در حقیقت این روز به معنای گذاشتن و رد شدن از تمام آمال و آرزوها و هواهای نفسانی انسان در برابر عظمت خالق هستی است.

روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگترین عیدهای مسلمانان است، این روز یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم(ع) در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل(ع) در قربانگاه عشق است.
در این روز حضرت ابراهیم از سوی خداوند مامور شد تا فرزندش اسماعیل (ع) را به قربانگاه ببرد و آنگاه که حضرت اسماعیل (ع) متوجه دستور پروردگار می‌شود در برابر خواست پدرش و فرمان الهی تسلیم شد.
عید قربان، قربانی کردن در راه خدا، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به منبع لایزال الهی و تقواست، در این روز انسان بر نفس خود و شیطان غلبه کرده و ‌از آزمون الهی سربلند بیرون آمد.
عید سعید قربان، روز قربانی کردن توسط حجاج در بیت‌الله الحرام و بعد از خاتمه مناسک مشعر و عرفات است؛ این مناسک عظیم بزرگترین مظهر وحدت و تجلی اتحاد مسلمین جهان است.
قربانی کردن مستحب موکد است
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از اعمال مهم این روز قربانی کردن است خاطر نشان کرد: قربانی کردن فقط برای حجاج نیست و برای کسانی که در حج نیستند هم در صورت وسع مستحب موکد است .
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی با اشاره به فلسفه قربانی کردن گفت: ذبح قربانی و توزیع گوشت آن علاوه بر اینکه کمک به نیازمندان است وسیله تقرب و نزدیکی معنوی به خداست چرا که وقتی انسان از دارائی خود می گذرد به خدا نزدیک می شود.
وی با اشاره به اینکه نماز عید قربان، مانند نماز عید فطر خوانده می شود، گفت: در این روز مستحب است پس از نماز از گوشت قربانی بخورند.
حجت الاسلام حسینی خواندن دعای ندبه و دعای چهل‌وهشتم صحیفه سجادیه را از اعمال این روز عنوان کرد و گفت: کسی که در منا باشد، در پی ۱۵ نماز که نخستین آن‌ها نماز ظهر روز عید است و آخر آن‌ها نماز صبح روز سیزدهم و کسانی که در سایر شهرها هستند، پس از ۱۰ نماز، از نماز ظهر عید تا صبح دوازدهم تکبیرات وارده را می خوانند.
وی اظهار کرد: عید قربان در حقیقت بریدن گلوی اسماعیل‌های زندگی و گذشتن از آنها برای وصل شدن به معبود است.