مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه متوسط سرانه آب قابل دسترس کشور یکهزار و ۴۰۰ مترمکعب است، گفت: سرانه آب قابل دسترس در استان یکهزار و ۳۱۰ مترمکعب برای هر فرد بوده که کمتر از متوسط کشوری است.

محمدخانی روز پنجشنبه در نشست چالش ها و الزامات حکمرانی آب و انرژی در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ۸۵ درصد آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود، اظهار کرد: سال گذشته آبی میزان بارش در مقایسه با سال قبل آن ۳۲ درصد و متوسط بلند مدت ۲۵ درصد کاهش یافته است که همین موضوع موجب کاهش سرانه آب قابل دسترس در استان شده است.

وی به برداشت سالانه ۲ هزار و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان اشاره کرد و گفت: ۹۲ درصد این میزان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت صرف می شود که باید برای کاهش مصرف در زمینه کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت کنیم.

خانی به ارایه خدمات به ۴.۲ میلیون نفر در استان از سوی این شرکت اشاره و اظهار کرد: سه میلیون نفر از این تعداد در ۷۳ شهر و ۱.۲ میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که شرکت آبفا برای تامین آب مورد نیاز از یکهزار و ۳۰۰ حلقه چاه، ۱۲ سد، ۱۸۰ چشمه و ۶۵ قناب آب برداشت می کند.

وی افزود: به عبارت دیگر برای تامین آب مورد نیاز مشترکان، ۵۴ درصد منابع سطحی و ۴۶ درصد منابع زیرزمینی را استفاده می کنیم.

مدیرعامل این شرکت به کاهش سرانه آب در ۶۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۴۰ ، برای هر فرد ایرانی ۶ هزار مترمکعب آب قابل دسترس بود که به دلیل رشد جمعیت، افزایش مصرف و همچنین خشکسالی این رقم در حال حاضر به یکهزار و ۴۰۰ مترمکعب کاهش یافته است.

خانی همچنین به افزایش هزینه های تامین آب و نگهداری تجهیزات در این شرکت اشاره کرد و افزود: این هزینه در سه سال گذشته بیش از ۲۰ برابر شده در صورتی که افزایش درآمدها کمتر از ۷۰ درصد بوده و این موضوع خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است و شرکت آبفا که برای تامین یک مترمکعب آب حدود پنج هزار تومان هزینه می کند آن را به یکهزار و ۵۰۰ تومان به مشترک می فروشد که قابل توجیه نیست.