شرکت "راه آهن اکسپرس" (“ADY Express”) وابسته به شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان از حمل و نقل ۲۲۰ هزار و ۳۵۸ تن محموله ترانزیتی در هفت ماه نخست سال جاری میلادی از طریق پایانه باری آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.

این شرکت که در قالب طرح تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال–جنوب، پیمانکاری توسعه پایانه باری آستارا در خاک ایران را بر عهده دارد، گزارش داد: این میزان محموله ترانزیتی با ۳ هزار و ۷۹۹ واگن از طریق دالان های بین المللی شمال– جنوب و جنوب–غرب، از خاک جمهوری آذربایجان و پایانه باری آستارا انتقال داده که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل، بیشتر است.

این در حالی است که در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹  میلادی از طریق این مسیر ۱۶۰ هزار و ۵۳۷ تن محموله ترانزیتی با دو هزار و ۴۰۶ واگن حمل و نقل شده است.

بنا به این گزارش، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۲۷۵ هزار و ۲۸۳ تن محموله (اعم از ترانزیتی و غیرترانزیتی) به وسیله پنج هزار و ۳۴۸ واگن از طریق پایانه باری آستارا حمل و نقل شده است؛ از جمله ۱۳۲ هزار و ۷۳۶ تن محموله در دو هزار و ۱۱۴ واگن به آستارا منتقل و ۱۴۲ هزار و ۵۴۷ تن محموله در سه هزار و ۲۳۴ واگن از آستارا حمل و نقل شده است.

در مدت مذکور، حمل و نقل روزانه محموله ها از طریق پایانه باری آستارا یک هزار و ۵۲۹ تن بوده است که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۱۲.۳ درصد بیشتر است.

محموله های عمده حمل و نقل شده از طریق این پایانه باری شامل چوب و محصولات چوبی، غلات، میوه و سبزیجات و مصالح ساختمانی بوده است.  

مجموع حجم حمل و نقل محموله ها در هفت ماه  سال ۲۰۲۰ میلادی از طریق پایانه باری آستارا در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی از این پایانه ۱۹۴ هزار و ۲۶۵ تن  محموله به وسیله سه هزار و ۱۲۴ واگن از این پایانه با راه‌آهن جابجا شده است.

بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده کشورهای ایران و روسیه بیشترین محموله ها را از طریق دالان بین المللی شمال– جنوب حمل و نقل کرده اند.

در این گزارش همچنین خاطرنشان شد: راه‌آهن گرجستان از اوایل ماه ژوئن (دهه دوم خردادماه) انتقال محموله ها از ایران در مسیر ریلی گرجستان را به طور یک‌جانبه منع کرده و بنا بر این، حمل و نقل محموله ها از طریق دالان بین المللی جنوب–غرب متوقف شده است. این در حالی است که از طریق این مسیر، ماهانه به طور متوسط نزدیک به ۱۰ هزار تن محموله جابجا می شد و در صورت فعال بودن این مسیر بین المللی ریلی، حجم محموله های حمل و نقل شده از طریق پایانه باری آستار بیشتر می شد.  

ساخت پایانه باری آستارا در قالب تکمیل دالان حمل و نقل شمال–جنوب در سال  ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده و فاز نخست آن در سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده  است. عملیات حمل و نقل از طریق این پایانه باری از ماه فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی اجرای شده است.