مسوول مرکز مطالعات بین المللی " وکتور " جمهوری آذربایجان تاکید کرد که طرح " معامله قرن " ارایه شده از سوی دولت آمریکا به تنش در منطقه دامن می زند

” علی اسگندراف ” روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مخالفت شدید فلسطینی ها با این طرح افزود : ” معامله قرن ” به حل بحران فلسطین کمک نمی کند بلکه موجب افزایش تنش در منطقه غرب آسیا می شود.

وی با اشاره به این که این طرح تدوین شده از سوی “جرد کوشنر” داماد ” دونالد ترامپ ” را نباید جدی گرفت ، افزود: این طرح با هدف حمایت از ” بنیانین نتانیاهو ” نخست وزیر اسراییل و نیز کسب حمایت های جامعه یهودی آمریکا از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور رونمایی شد.

اسگندراف اظهار داشت : این طرح در شرایطی تهیه شده است که با دیگر طرف های حاضر در مذاکرات حل مناقشه فلسطین از جمله سازمان ملل متحد ، روسیه و اتحادیه اروپا هماهنگ نشده و موضع آنها مد نظر قرار نگرفته است .

به گفته رییس مرکز مطالعات بین المللی ” وکتور ” جمهوری آذربایجان به کار گرفتن این طرح می تواند اساس اختلافات خونین جدید را در منطقه بنیان نهاده و تهدیدات بزرگی در پی داشته باشد .

اسگندراف در بخش دیگری از مصاحبه خود دخالت های گسترده آمریکا در ۵۰ سال اخیر را در همه عرصه های منطقه خاورمیانه و غرب آسیا مورد اشاره قرار داد و افزود : متاسفانه دخالت های گسترده واشنگتن در امور منطقه که منافع زیادی برای آمریکا داشته ، پی آمدهای خوبی برای منطقه نداشته است.

وی اختلافات میان کشورهای عربی ، وضعیت فعلی سوریه عراق و دیگر کشورها را نیز نتیجه این سیاست های آمریکا در منطقه عنوان کرد .