همزمان با روزهای گرم تابستانی و فصل گردشگری، پارک‌ها و بوستان‌های تبریز این روزها شاهد حضور مسافران بی‌شماری است که این کهن دیار را برای سفر انتخاب کرده‌اند.

به گزارش توران به نقل از شهریار، چادرهای رنگی، گازهای پیک‌نیکی، بند رخت‌های وصل شده به درختان، زیراندازهای کوچک و بزرگ، سبدهای پلاستیکی، کلمن‌های پر از یخ و… همه و همه این روزها تصویر آشنایی بوده که در جای جای بوستان‌های سطح تبریز حک شده است.

تبریز به سبب آب و هوای معتدل و بادهای همیشگی، از آن قدیم‌تر ها همواره یکی از اولین انتخاب‌ها برای مردمان دیگر شهرهایی بوده که از ظل آفتاب سوزان می‌خواسته‌اند به جایی خنک‌تر سفر کنند و پناه بگیرند در زیر درختان سایه گستر این شهر.

هر چند حالا چند سالی است که تبریز هم دچار دگوگونی‌های آب و هوایی شده و امروز تنها خاطره‌ای از آن تابستان های خنک شهر باقی مانده تا سیر فراگیرِ گرمای کره زمین، تبریز را هم تب دار کند. شهری که روزگاری به خنکای همیشگی شهره بود، حالا با ظهرهای داغ‌اش، نه تنها مسافران، که حتی اهالی خود را هم غافلگیر می‌کند. تبریزی که برای ظهرهای تابستانی‌‎اش گاهی تنها یک بادبزن دستی کافی بود حالا اسیر دست کولرهای پر قدرت شده است.

با تمام اینها، کهن دیار سرخاب این روزها باز هم آغوش خود را به سوی گردشگران و مسافران گشوده است. ساعت های شب و روز در پارک‌های سطح شهر به یکدیگر گره خورده است و هر زمان از روز که به پارک‌های مهم شهر سری بزنی، قاب‌های مختلفی از حضور مسافران را می‌بینی.

در این بین تفرجگاه و پارک قدیمی ائل‌گلی به عنوان محلی تاریخی و تفریحی همواره از نخستین انتخاب‌های مسافرانی است که سفرهای جمع و جور و ماندن زیر سقف آسمانِ خدا را برای اقامت انتخاب می‌کنند.

ائل‌گلی با قرار گرفتن در یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تبریز، درختان سر به فلک کشیده‌ی کهنسال با سایه سار های خنک، تامین نخستین نیازهای گردشگری و… به عنوان نقطه عطف گردشگری برای مسافران بی‌شماری است که راهی تبریز شده‌اند.

امکانات رفاهی مناسبی همچون آلاچیق‌های متعدد، روشنایی مناسب، نمازخانه‌ها و سرویس بهداشتی‌های متعدد، آب آشامیدنی، گلکاری‌های متنوع و… همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این تفرجگاه تاریخی به نقطه‌ای مطلوب برای مسافران تبدیل شود.

کافی است در میان صدای گذر باد میان شاخ و برگ درختان و صدای مداوم پرنده‌های بومی کمی دقت کنی تا صدای گفتگوهایی با لهجه‌های مختلف را در جای جای این پارک بشنوی. لهجه‌هایی که در کنار یکدیگر، مقیاس کوچکتری از سرزمین‌مان ایران را در ائل‌گلی گرد هم آورده است. در این بین چادرهای رنگین مثل خیمه‌های کوچک، رنگین کمانی زیبا را تشکیل داده‌اند و در شبهای خنک ائل گلی مامن مسافران هستند.

در غروبی که از پس یک صبح و ظهر گرم کم‌‎کم می‌خواهد چند وزش باد خنک را میهمان ائل‌گلی کند، راهی این تفرجگاه می‌شوم. ترافیک از همین میدان بزرگ ائل گلی شروع می‌شود. مکث و ایست و صبوری باید در درجه بالایی باشد تا بتوانی پشت به پشت خودروهای دیگر به مسیرت ادامه دهی. مسیری که تو را به ائل‌گلی و زیبایی‌هایش می‌رساند. بعد هم ترافیک ورودی و بعد هم پروسه‌ی پیدا کردن جای پارک. هر چند که ائل‌گلی با چند پارکینگ و فضای باز برای پارک در واقع نباید هیچ وقت با چنین مشکلی روبرو شود ولی خب الان همه چیز فرق می‌کند؛ تابستان است و مسافر و مسافر. عددهای نوشته شده روی پلاک خودروها حالا فقط ۱۵ نیست.

مهدی خجسته پدر خانواده‌ای پنج نفره است. هیجان‌زده و با لبخندی پهن بر روی صورت می‌گوید: در چند روزی که میهمان تبریزی‌ها هستیم به حق که تبریزی‌ها خیلی خوب رسم میهمان نوازی را به جا آورده‌اند.

این هموطن اهوازی ادامه می‌دهد: برای ما که بیست و چهار ساعت شبانه روز را باید با سیستم‌های سرمایشی قوی سر کنیم، بادهای خنک و گاه سرد شبانگاهی تبریز خیلی عجیب است و سعی داریم تا جای ممکن این هوای عالی را در ریه‌های خود ذخیره کنیم.

او با اظهار رضایت از خدمات و امکانات تفرجگاه ائل‌گلی برای مسافران می‌گوید: تعداد متعدد سرویس‌های بهداشتی و دسترسی به آب شرب یکی از مهمترین ویژگی‌های این پارک است. ولی آلاچیق‌های پارک با توجه به جمعیتی زیادی که به اینجا می‌آید می‌تواند خیلی بیشتر از اینها هم باشد.

حامد و دوستانش دیگر میهمانان پارک ائل گلی هستند که اولین حضورشان در تبریز را تجربه می‌کنند. او در عین شلوغی، آرامش و زیبایی پارک را مثال‌زدنی دانسته و معتقد است که چنین شهری شایستگی آن را دارد که به عنوان شهری آرام و زیبا، به عنوان مقصد سفر هموطنان قرار بگیرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ولی یک انتقاد هم از مسئولان دارد و آن جای خالی موسیقی و جُنگ‌های شبانه مفرح در این پارک است. حامد معتقد است پارک ائل‌گلی به دلیل اینکه یکی از نقاط ثقل گردشگری در تبریز است و می‌توان مجموعه‌ای کامل از مردم سرتاسر کشور را به خصوص در روزهای تابستان در این پارک مشاهده کرد، ظرفیت و پتانسیلی فوق العاده برای معرفی فرهنگ بومی منطقه آذربایجان به شمار می‌رود.

سینا یکی دیگر از دوستان حامد هم در ادامه این صحبت‌ها می‌گوید: الان در بیشتر پارک‌های این چنین، تفریحات جانبی را هم برای گردشگر فراهم می‌کنند. برپایی نمایشگاه‌های عرضه سوغات محلی، اجرای موسیقی زنده، مسابقه‌های خانوادگی و…از جمله پیشنهادهای سینا برای پر کردن این خلاء موجود در پارک ائل‌گلی است.

تبریز مرا راحت جان خواهد بود

پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود

تا در نکشم آب چرنداب و گجیل

سرخاب زچشم من روان خواهد بود

پس از ائل‌گلی بیشترین تعداد مسافران تبریز را در پارک مسافر می‌توان پیدا کرد. محلی با امکانات رفاهی قابل قبول و کامل برای گردشگران که انتخاب خوبی برای یک اقامت شبانه است. پارک مسافر با فضای سبز مناسب، حمام، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و… این روزها میزبان مسافران پر شماری است.

خانواده پر جمعیتی که گوشه ای از پارک مسافر کنار هم نشسته‌اند شاید به سبب همین تعداد زیادشان باشد که بیشتر از همه جلب توجه می‌کنند. خانواده محسنی از شهرستان کوچکی در بوشهر به تبریز آمده‌اند. از خنده‌ها و چهره‌های مهربان‌شان معلوم است حسابی به آنها خوش گذشته است. مادر و پدر و مادربزرگ و پدربزرگ و بچه ها و  نوه‌ها همه با هم به این سفر آمده‌اند.

مادر خانواده از تمیزی و زیبایی‌های تبریز می‌گوید و ادامه می‌دهد: اولین بار است به تبریز می‌آییم. قبلا تعریف اینجا را شنیده بودیم ولی به خاطر دوری راه تا حالا به تبریز  سفر نکرده‌ایم.

او می‌گوید: در چند روزی که تبریز هستیم به بازار، موزه شهر، خانه استاد شهریار، ائل‌گلی و خیلی جاهای دیدنی شهر رفته‌ایم ولی چیزی که خیلی از آن لذت برده‌ایم همین تمیزی، زیبایی و مرتب بودن فضای شهر است.

ترکیبی از تاریخ، فرهنگ، آب و هوای مطلوب، پاکیزگی شهری و …همه و همه دریچه‌های کوچکی هستند که کنار هم جمع شده‌اند تا دالانی روشن و زیبا برای گردشگران و مسافران تبریز بسازند.

این روزها تبریز شلوغ تر از هر زمان دیگری است. حالا فقط مسافران نیستند که در بوستان‌های شهری رد آنها را می‌بینیم. در این روز و شب‌های گرم تبریزی ها هم بساط عصرانه و شام خود را جمع می‌کنند و راهی این فضاهای سبز شهری می‌شوند.

در این موسم گردشگری، پارکهای مختلف مناطق دهگانه تبریز مهیا شده‌اند تا میزبانی شایسته‌ای از مسافران تابستانی داشته باشند.