رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، میزان صادرات محصولات کشاورزی از استان را در سه ماهه نخست سالجاری ۱۰۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۴۶ درصدی برخوردار است.

اکبر فتحی در جمع خبرنگاران اقلام عمده صادراتی استان را شامل کشمش، لبنیات (پنیر، دوغ و خامه) گوجه فرنگی عنوان کرد و گفت: این محصولات به کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه و روسیه صادر شده است.

ویبا بیان اینکه صادرات نیازمند استمرار عرضه می باشد، گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به بازارهای کشورهای عراق، افغانستان و امارات انجام می شود، لازمه افزایش صادرات، توسعه بازارهای هدف است و باید ارکان بازار (عرضه مستمر) وجود داشته باشد.

فتحی با اشاره به اینکه اعمال محدودیت و ممنوعیت در بازارهای صادراتی موجب از دست دادن این بازارها می شود، گفت: در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند برقراری عوارض صادراتی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور که نیاز به منابع ارزی جایگزین نفت وجود دارد باید طوری عمل شود که در کنار تامین نیازهای داخلی، بازارهای خارجی نیز حفظ و توسعه یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بیش از ۹۰ درصد واردات مواد غذایی کشور به کالاهای اساسی نظیر ذرت، برنج، کنجاله، روغن نباتی، دانه سویا و جو اختصاص می یابد و دولت ارز دولتی را برای واردات کالاهایی مانند گوشت قرمز، کره، حبوبات، چای، حذف کرده و این کالاها با ارز نیمایی وارد کشور می شود.

سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرکات استان آذربایجان شرقی صادر شده است و ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی استان به این بخش اقتصادی اختصاص دارد.