نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تبریز خاستگاه علما ، اندیشمندان و بزرگانی بوده که نقش بسیاری در تمدن ایران اسلامی داشته بر این اساس معرفی، شناساندن علمای بزرگ و تاثیرگذار آذربایجان به خصوص طیف جوان نباید مورد غفلت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم عصر جمعه در دیدار رییس بنیاد ایران‌ شناسی، خواستار بذل توجه بیشتر این بنیاد نسبت به معرفی علما، دانشمندان و فرهیختگان آذربایجان در تاریخ اسلام و ایران شد و افزود: چاپ و نشر کتب مختلف و برگزاری همایش ها و بزرگداشت ها از سوی بنیاد ایران شناسی می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بی توجهی ها در گذشته بسیاری از علمای آذربایجان و تبریزناشناخته باقی مانده اند و هنوز نسبت به آثار و تاثیرات آنها گامی اساسی بر نداشته ایم که لازم است در این خصوص اقدامات عاجل به عمل آید.

آل هاشم، تبریز و آذربایجان را مهد پرورش علمای بزرگ بسیاری عنوان کرد که باید نسبت به معرفی آنها بیش از پیش تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان همواره در طول تاریخ ایران پیشرو بوده است، ادامه داد: این خطه با داشتن قابلیت ، ظرفیت های متعدد و پیشینه افتخارآمیز خود در ادوار مختلف تاریخی خاستگاه علما، اندیشمندان و بزرگانی بوده که نقش بسیاری در شکوفایی تمدن ایرانی – اسلامی ایفا کرده اند.

آل هاشم با تاکید بر توسعه فعالیت های بنیاد ایران شناسی در استان های مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی، گفت: این اقدام موجب شناسایی و معرفی آثار تمدنی و اسلامی استان ها در بین مردم می شود که البته نمایندگی بنیاد در استان با عملکرد مناسب برنامه های خوبی را آغاز کرده است که امیدواریم تداوم یافته و تقویت شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه فرهنگی و قدمت تاریخی مسجد قدیمی کریم خان تبریز، یادآور شد: در این مسجد تاریخی مدت نیم قرن پدر آیت الله سبحانی و همچنین سه سال پدر حضرت آقا و نیز مدت ۲ سال پدر شهید شیخ محمد خیابانی اقامه نماز داشته اند که می توان نسبت به چاپ و نشر مجموعه ای در این زمینه اقدام کرد.