معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دولت سیزدهم سهم ارزش افزوده معادن در اقتصاد استان به بیش از ۱۰.۵ درصد افزایش یافته و حدود پنج برابر سال های گذشته شده است.

محمد کلامی در بازدید از شرکت مس سونگون آذربایجان، با تاکید بر اینکه معدن پیشران اصلی اقتصاد استان است، افزود: در سال ۱۴۰۰، سهم ارزش افزوده حوزه معادن در اقتصاد استان ۲ درصد بوده که این رقم در حال حاضر و بنا به اعلام سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، به ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می رود، گفت: مزیت اصلی توسعه استان در حوزه معدن است و اگر به سوی صنایع پایین دست، تولید، بهره‌وری و زنجیره ارزش برویم، بطور قطع سهم عمده ای از ارزش افزوده آذربایجان شرقی معطوف به حوزه معدن خواهد شد.

کلامی همچنین به سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان نیز اشاره و اظهار کرد: این بخش نیز یکی از رویکردهای مهم استان است، از طرفی آذربایجان شرقی در منطقه‌ای قرار گرفته است که موضوعات زیست محیطی دریاچه ارومیه تهدیدی برای حوزه کشاورزی است.

در ۲ سال گذشته، حدود ۴۰ درصد کل سال‌های گذشته، گلخانه در آذربایجان شرقی افتتاح شد

وی کشت گلخانه ای را از اولویت های بخش کشاورزی دانست و افزود: با توجه به شرایط آبی، نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم کشت نکنند اما در مقابل آن کشت گلخانه‌ای را از اولویت‌های مهم برنامه استان قرار داده‌ایم بطوری که در ۲ سال گذشته، حدود ۴۰ درصد کل سال‌های گذشته، گلخانه در استان افتتاح شده است و میزان مساحت گلخانه های استان، از ۲۷۵ هکتار به ۳۸۰ هکتار افزایش یافته که در حال تولید هستند.

کلامی اضافه کرد: در بخش کشت گلخانه ای جزو استان های برتر هستیم و بیشتر فعالیت ها در منطقه آزاد ارس، هشترود و تبریز انجام می شود.