فرمانده منطقه پدافند هوایی شمالغرب ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این نیروی خدوم و جان برکف با بهره مندی از تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته نبض هواپیماهای دشمن را در حریم هوایی ایران اسلامی رفتار شناسی می کند.

امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل پدافند هوایی به فرمان رهبر انقلاب، افزود: در حال حاضر نیروی پدافند هوایی ایران در بهترین شرایط ممکن قرار داشته و با بهره مندی از تجهیزات و سامانه های پیشرفته و ساخت تمام داخلی موشکی و جنگالی (جنگ الکترونیکی) از آسمان کشور به خوبی محافظت کرده و اجازه کوچکترین عرض اندام به دشمنان را نمی دهد.

وی از پدافند هوایی به عنوان برترین نیروی نظامی کشور در استفاده از دانش بومی برای دستیابی به انواع تجهیزات و صنایع مختلف دفاعی و پدافندی یاد کرد و ادامه داد: بهره مندی از دانش جوانان و متحصصان داخلی باعث شده است که این نیروی الهی در حوزه های گوناگون سامانه های پدافندی و راداری به خودکفایی رسیده و به مرحله قطع وابستگی به کشورهای خارجی برسد.

امیر عظیمی با اشاره به اینکه هم اکنون راه های نفوذ هوایی به ایران اسلامی به هر بیگانه ای بسته شده است، تصریح کرد: نیروی پدافند هوایی با آمادگی کامل و رصد شبانه روزی آسمان کشور هر نوع تهاجم به حریم هوایی را با پاسخ های دندان شکن و محکم پاسخ خواهد داد و در این رابطه مردم هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند.

وی اظهار کرد: هر چند پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران نیرویی جوان و ۱۵ ساله است، اما توانمندی ها و ظرفیت های خود در عرصه های مختلف را طی این سال ها به خوبی نشان داده و به منصه ظهور رسانده است که کشف، شناسایی و نشاندن هواپیمای حامل تروریست های در سال های گذشته و برخورد با جنگنده اف ۱۸ حامل تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس از جمله این توانمندی های دفاعی است.

امیر عظیمی حراست از آسمان ایران را رسالت و ماموریت اصلی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی برشمرد و با اشاره به اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس این نیرو که هنوز مستقل نشده بود، افتخارات زیادی همچون شافط کردن ۶۸۰ فروند هواپیمای دشمن بعثی را کسب کرده است، یادآور شد: در همان دوران که آسمان ایران به دلیل شرایط جنگی ناامن بود، حتی یک روز فرودگاه های کشور تعطیل نشد که همه به برکت فداکاری ها و از جان گذشتگی های فرزندان ملت در پدافند هوایی بوده است.

وی گفت: در سال های پس از دوران دفاع مقدس و با توجه به تغییر ماهیت تهدیدات دشمنان و نیز دکترین بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به فرمان رهبر انقلاب در ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ نیروی مستقل پدافند هوایی تشکیل شد تا چتر امنیت هوایی با این نیرو بر اسمان کشور گسترانده شود.

امیر عظیمی با اشاره به تقسیم بندی پدافند هوایی کشور به ۹ منطقه مختلف، شمال غرب مستقر در تبریز را یکی از مهمترین و پرترددترین مناطق هوایی آسمان جمهوری اسلامی ایران توصیف و اضافه کرد: طی هر شبانه روز بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ پرواز در این بخش از سرزمین اسلامی از کشورهای مختلف جهان تردد می کنند که به طور لحظه ای تمامی آنها رصد، کنترل و هدایت می شوند.

وی ترافیک موجود در حریم هوایی منطقه شمال غرب کشور را بیشتر از سایر نقاط اعلام کرد و همین امر را از جمله اهمیت بارز و برجسته پدئافند هوایی مستقر در تبریز است.

امیر عظیمی افزود: هم مرز بودن با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان را از دیگر عوامل مهم در جایگاه و ارزش پدافند هوایی شمال غرب کشور خواند و گفت: بر همین اساس حضور نیروهای فرا منطقه ای مثل امریکا و رژیم اشغالگر قدس در نزدیکی مرزها ماموریت های این منطقه را بسیار حساس تر کرده است.

وی به مناقشه قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان اشاره و اظهار کرد: پدافند هوایی منطقه شمالغرب با رصد دقیق و کنترل لحظه ای منطقه از حدود دو ماه پیش از شروع این جنگ، پیش بینی های لازم و کافی را انجام داده بود و بر اثر همین اقدامات در جریان درگیری هاهیچ قطع خط هوایی ایران را شاهد نبودیم.

امیر عظیمی با بیان اینکه برای پدافند هوایی کشور زمان صلح و جنگ هی فرقی ندارد، بر پایش و رصد دقیق مرزهای هوایی در هر شرایطی تاکید کرد و یادآور شد: در صورت بروز هر گونه خطا از سوی هواپیماهای بیگانه اخطارهای لازم و هدایت های مربوطه درسریع ترین زمان انجام می شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره تعداد ۴۶۰ شهید پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و آرزوی سلامتی برای ۷۴۰ جانباز سرافراز این نیرو، گفت: پدافند هوایی منطقه شمال غرب کشور نیز در این دوران تعداد یازده شهید و ۵۴ جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

فرمانده پدافند هوایی منطقه شمالغرب کشور ادامه داد: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس فرزندان آذربایجان در این نیرو تعداد ۶۳ فروند از جنگنده های رژیم بعث عراق را در آسمان این منطقه سرنگون کردند.