مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه پنجشنبه شب سردی در روابط با چین را به خاطر مواضع آنکارا در قبال ترک‌های اویغور ساکن استان ترکستان شرقی خوانده است.

چاووش اوغلو این سخنان را روز پنجشنبه در نشست ارزیایی پایان سال که شامل فعالیت وزارت امورخارجه ترکیه می شد، گفته است.

وی اظهار کرد: پکن درخواست‌هایی از ترکیه برای تحویل افرادی با ریشه اویغوری داشته که مدت‌هاست در ترکیه زندگی می کنند و هم وطنان ما هستند، ما هیچ یک از آنها را تحویل نمی‌دهیم.

چاووش اوغلو گفت: اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر و ادعا شد که ترکیه اویغورها را به چین تحویل داده است که این اخبار کاملا دروغ است.

وزیر امورخارجه ترکیه اضافه کرد: دفاع آنکارا از حقوق اویغورها در محافل جهانی یک موضوع انسانی است.

چاووش اوغلو در عین حال گفت که کشورش به دنبال همکاری شفاف با چین است.

وزیر امورخارجه ترکیه فاش کرد که سفیر این کشور در چین پس [از این حوادث] دیگر به منطقه اویغور نرفته است، چرا که آنها [چینی‌ها] به وی اجازه این کار را نمی دهند، و اگر سفری نیز انجام شود، باید تابع برنامه هایی باشد که از سوی آنها برای او مشخص می شود، چرا ما باید ابزاری برای تبلیغات چینی‌ها باشیم؟

چاووش اوغلو افزود: از ترکیه خواسته اند، یک هیأت بشردوستانه را برای بررسی به منطقه اویغور اعزام کند، ۵ سال از پیشنهاد شی جین پینگ رئیس جمهوری چین می گذرد، پرسشی که پیش می آید این است که چرا پس از این همه سال برای انجام این سفر، چینی ها مانع تراشی می کنند؟ چرا همکاری نمی‌کنند؟

چاووش اوغلو در پایان گفت: ترکیه به دنبال اعزام یک هیأت بشردوستانه به چین در نزدیک ترین زمان ممکن است.