حبیب امین زاده اظهار کرد: با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و ۳۰ درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، توانمند سازی قطعه سازان برای ورود بیشتر به بازار تامین قطعات صنایع وابسته به مجموعه نفت و پتروشیمی و صنایع ریلی و سایر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات ضروری است .
وی ادامه داد: ۶۰۰ کارگاه و کارخانه قطعهسازی و تولید متنوع لوازم یدکی زمینه اشتغال نزدیک به ۲۵ هزار نفر را فراهم کرده است که تنها بخشی از این ظرفیت در مسیر تامین وتولید قطعات خودرویی است.
وی در ادامه با اشاره به وجود زیرساختهای لازم دو صنعت خودروسازی و قطعهسازی در استان اظهار کرد: با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجامگرفته، ظرفیت لازم برای تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور وجود دارد .
امین زاده گفت: صنعت خودروسازی در کشور یک صنعت استراتژیک بشمار میرود؛ چراکه بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی بر اساس قطعهسازی و خودروسازی استوار است و بر همین اساس این استان توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست.
وی با بیان اینکه میزان تولید قطعات خودرو در استان بالغ بر ۳۰۰ هزارتن در سال صرفه جویی ۲۵۰ میلیون یورویی را به دنبال دارد اضافه کرد: سالانه در حدود ۱۰ هزار تن قطعات تراکتور به خارج از کشور نیز صادر می شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت: با این وجود و طی ۱۰ سال گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریمها رتبه قطعه سازی در استان به عدد هفت رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و نهایتا بالا بودن نرخ بهره بانکی به کاهش رتبه استان منجر شده است.
امین زاده تصریح کرد: برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، از یک سو در حال مذاکره با شرکت های بزرگ تامین قطعه و از سوی دیگر درصدد تسهیل و رفع موانع تولید، اعطا تسهیلات و همچنین ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی و رفع محدودیت قطعه سازی صرفا برای صنعت خودرو هستیم.
Friday, 22 September , 2023