مرزهای آذربایجان غربی پس از یک دوره کوتاه رکود در دوره کرونا، بخشی از ظرفیت کامل خود را با نگاه درست و منطقی به موضوع مرز و جایگاه آن در توسعه استان بازیافته اند که نتیجه آن، رشد ۳۵ درصدی صادرات از استان طی ایام گذشته از امسال نسبت به سال گذشته بوده است.

آذربایجان غربی با دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور ترکیه و عراق و جمهوری خودمختار نخجوان یکی از استان های دارای بیشترین ظرفیت مرزی در کشور است.

در این پهنه طولانی که از ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی، ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت را در بر گرفته، پنج پایانه رسمی و یک بازارچه غیررسمی فعالیت داشته و البته برخی دیگر از مناطق مرزی نیز غیرفعال است.

وجود پایانه مرزی بازرگان در ماکو به عنوان یکی از بزرگترین مرزهای کشور و فعال ترین مرز زمینی جمهوری اسلامی ایران، مرز ریلی و جاده ای رازی خوی، مرز سرو در نزدیکترین فاصله مراکز استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با کشور ترکیه، صنم بلاغی پلدشت به عنوان یکی از معابر مهم با جمهوری خودمختار نخجوان و شهر شاه تختی این جمهوری و همچنین مرز تمرچین به عنوان یکی از شاهراه های تجاری با منطقه شمال عراق، ظرفیت های بی نظیری است که در هیچ یک از مرزهای کشور آن را نمی توان یافت.

در این میان البته مرز کیله سردشت درجنوب آذربایجان غربی که هنوز به رسمیت نرسیده را نیز باید اضافه کرد که در صورت رسمی شدن، این مرز نیز می تواند مبدیی برای مبادله مرزی با شمال عراق شود و در حال حاضر نیز بخشی از ظرفیت های تجاری با این منطقه را به دوش می‌کشد.

البته مرزهای مهم دیگری از جمله در کوزه رش سلماس و یک مرز زمینی در چالدران نیز وجود دارد که بازشدن آنها نیز ظرفیت قابل توجه دیگری به مبادلات با ترکیه و کشورهای مختلف اروپایی می تواند پدیدار کند.

این ظرفیت مهم در سال های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته و با نگاه ویژه دولت، روند توسعه صادرات آذربایجان غربی با استفاده از آن به صورت جهشی رشد داشته به طوری که در سال گذشته به رقم بی سابقه ۳ میلیارد دلار رسیده و البته امسال نیز گمانه زنی ها از افزایش این رقم در پایان سال حکایت دارد؛ چه آنکه در سه ماهه نخست امسال رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ایجاد شده است.

ارزش صادرات از آذربایجان غربی ۳۵ درصد افزایش یافت

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با صحه گذاشتن بر این رشد قابل توجه امسال گفت: ارزش صادرات از این استان طی سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت.

توحید آذربد افزود: در این مدت حدود ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش افزون بر ۲۴۲ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی صادر شده است.

وی اضافه کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن نیز ۳۸ درصد بیشتر شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه از این میزان صادرات ۲۵۳ هزار تن از طریق گمرکات و ۱۴۶ هزار تن از طریق بازارچه‌های مرزی استان انجام شده است، ادامه داد: میزان صادرات از گمرکات استان در سه ماهه سال جاری حدود ۲ برابر مدت مشابه پارسال است.

آذربد با اشاره به میزان واردات کالا طی سه ماهه اول سال جاری به استان گفت: در این مدت ۱۳۳ هزار و ۲۸۷ تن کالا به ارزش بیش از ۲۵۲ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه میزان واردات از نظر وزن و ارزش در مقایسه با پارسال به ترتیب ۲۶۶ درصد و ۲۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: ارزش هر تن کالای صادراتی ۶۰۷ و ارزش هر تن کالای وارداتی نیز یک هزار و ۸۹۱ دلار برآورد شده است.

این آمار رشد صادراتی و البته تجارت مرزی وقتی به خوبی جایگاه خود را در می یابد که دریابیم، میزان صادرات آذربایجان غربی در هشت سال گذشته، هفت برابر شده و پارسال به اوج خود نیز رسیده است.

میزان صادرات از مرزهای آذربایجان‌غربی ۷ برابر شد

استاندار آذربایجان غربی در این باره معتقد است: میزان صادرات از مرزهای استان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن بیش از هفت برابر افزایش یافت.

محمد مهدی شهریاری چندی پیش در نشست وزیر صمت با مرزنشینان جنوب آذربایجان غربی با بیان اینکه دشمن با تحریم‌های اقتصادی در صدد توقف روند توسعه اقتصادی بود، اظهار داشت: با وجود تحریم های بی سابقه اقتصادی ولی تدابیر دولت سبب شد که روند توسعه اقتصادی نه تنها متوقف نشود، بلکه در حتی در این شرایط سخت نیز رو به رشد باشد.

وی اضافه کرد: صادرات از این استان در ابتدای دولت تدبیر و امید، ۴۶٠ میلیون دلار بود که این رقم سال گذشته از مرز سه میلیارد دلار گذشت.

وی افزود: این میزان صادرات نشان از روش شدن چراغ اشتغال در منطقه است.

وی ادامه داد: اهتمام دولت تدبیر و امید موجب رشد آذربایجان‌غربی در بسیاری از شاخص‌ها شده و توسعه پایدار و متوازن را رقم زده است.

۶۴ درصد تجارت زمینی کشور از مرزهای آذربایجان غربی انجام می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز که مسوولیت پایانه های مرزی استان را برعهده دارد، در این زمینه گفت: ۶۴ درصد تجارت زمینی شامل صادرات و واردات کشور از مرزهای گسترده این استان صورت می گیرد.

ارسلان شکری افزود: از ۹ مرز بین المللی آذربایجان غربی، ۶ مرز رسمی زمینی بوده که نشان از سهم ۲۳ درصدی استان از مجموع مرزهای زمینی فعال کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی به ویژه پایانه مرزی بازرگان جابجا می شود که رتبه سوم کشوری در این ارتباط از آن پایانه مرزی بازرگان است.

۳.۵ میلیون تردد مرزی در آذربایجان غربی ثبت شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی همچنین از ثبت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تردد مرزی طی یک سال گذشته از پایانه های مرزی پنجگانه در این استان خبر داد و بیان کرد: هرچند این میزان ۳۱ درصد نسبت به یک سال پیش از آن، کمتر است ولی با توجه به شیوع ویروس کرونا، محدودیت های مربوط به آن و همچنین تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، رقم بسیار مناسبی است.

وی اضافه کرد: البته در این مدت به علت محدودیت های کرونایی، تردد ناوگان مسافری از این پایانه ها ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل آذربایجان غربی ادامه داد: بازرگان از بین مرزهای استان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بزرگترین و قدیمی ترین مرز زمینی کشور نیز به شمار می‌رود.

شکری گفت: عبور ۱۰ تا ۱۵ درصد از ترانزیت زمینی کل کشور و همچنین ۶۵ درصد از واردات زمینی غیرنفتی از مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی صورت می‌گیرد.

وی افزود: این مرز، رتبه بین اول تا سوم کشور را در حوزه تجارت مرزی داراست و مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد.

۱۹۹ هزار تن کالا از مرزهای آذربایجان غربی ترانزیت شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۱۹۹ هزار تن کالا طی سه ماه نخست امسال از مرزهای استان ترانزیت شده که از این میزان ۵۴ درصد ترانزیت ورودی و ۴۶ درصد ترانزیت خروجی است.

شکری بیان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری ۱۰۸ هزار تن ترانزیت ورودی و نزدیک به ۹۱ هزار تن ترانزیت خروجی در پایانه‌های مرزی استان ثبت شد.

وی ادامه داد: ترانزیت ورودی در استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶۵ درصد و ترانزیت خروجی نیز ۲ هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مرزها و انجام  ترانزیت کالا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، شاهد رشد چشمگیر میزان ترانزیت ورودی و خروجی  کالا در مرزهای استان هستیم.

شکری بیان کرد: بیشترین رشد ترانزیت خروجی در بین پایانه‌های مرزی متعلق به “بازرگان” با بیش از سه هزار درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و امسال ۸۱ هزار تن کالا در این مرز ترانزیت شده است.

با توجه به آمار ارائه شده، در دوره پساکرونایی تجارت ایران در مرزهای وسیع شمال غرب کشور، رشد قابل توجهی را شاهد بوده ایم که ادامه این روند می تواند به شکوفایی بیش از پیش استان و البته ارتقای شاخص های اشتغال بینجامد که البته شرط تحقق این امر، نگاه نکردن صرف به آذربایجان غربی، به عنوان یک ترمینال تجارت مرزی است.

باید در این راستا، ظرفیت های تبدیل شدن به هاب تجاری کشور در آذربایجان غربی مهیا شود تا آذربایجان غربی نیز سودی از این تجارت بی پایان مرزی داشته باشد.

آذربایجان غربی ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد و با دارا  بودن صدها کیلومتر مرز، ظرفیت مهمی در حمل و نقل بین المللی دارد.

سرو ارومیه، رازی خوی، بازرگان ماکو در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق، مرزهای رسمی آذربایجان غربی هستند.

  • منبع خبر : ایرنا